Till: Högskolestudenter och deras rätt till a-kassa under sommaren 2020

A-kassa för högskolestudenter under sommaren 2020

Avskaffa regeln om att studenter inte ska ha rätt till a-kassa under sommaren 2020.

Vi högskolestudenter som har jobbat parallellt med studierna och som har tjänat ihop tillräckligt med många a-kassa dagar ska ha rätten till att ta ut vår ersättning under sommaren 2020. Denna trygghetsåtgärd måste regeringen överväga nu under Coronatiderna, speciellt när andra trygghetsåtgärder har vidtagits gentemot företag och andra aktörer. Högskolestudenter är bortglömda och försummade. Slopningen av fribeloppet är inte tillräckligt.

Pga. Corona har många högskolestudenter blivit av med sina jobb och lever återigen på CSN, deras största bekymmer just nu är att de saknar inkomst under sommaren. A-kassa är alternativet kan många tro, men där har regeringen gjort en miss och inte ändrat på reglerna gällande rätten till a-kassa som student. Enligt de nuvarande reglerna har inte studenter rätt till a-kassa även under sommaren då de bär på ”studentstatusen” genom hela studiegången, även under sommarloven. Min och många andras önskan är att denna regel avskaffas tillfälligt, det vill säga att studenter som länge har jobbat och har rätt till a-kassa ska kunna ta ut det under sommaren 2020 utan att behöva avbryta sina studier. Denna trygghetsåtgärd borde prioriteras framför slopningen av fribeloppet och tycks ha en mer positiv effekt på oss studenter för att kunna bistå oss under dessa svåra tider. Vi arbetande-studenter är en sårbar grupp som måste beaktas.

2020-05-16 10:35:59 +0200