Till: Utrikesminister Ann Linde

Ann Linde, låt inte diktaturens torterare bli ny chef för Interpol!

Chefen för Interpol har makt över ett världsomspännande polisnätverk. Nu är den makten på väg att falla i händerna på Ahmed Naser al-Raisi. Han är generalinspektör vid Förenade Arabemiratens (UAE) inrikesministerium och har ansvar för landets polisstyrkor.

– Det vore ett hån mot internationell rätt om den som väljs till ordförande för världens polisorganisation själv är under polisutredning för allvarlig tortyr, säger advokat Rodney Dixon, som företräder två av de män som utsatts för regimens övergrepp, till Aftonbladet.
(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOxjQ1/toppkandidat-till-interpol-anklagad-for-tortyr--anmals-i-sverige)

UAE hamnade år 2020 på plats 145 i Economists årliga demokratiindex, i samma liga som Iran, Sudan och Eritrea. Amnesty International vittnar om godtyckliga arresteringar, åsiktsförtryck samt systematisk tortyr i landet, utförd av poliskåren. (https://www.middleeastmonitor.com/20200220-amnesty-international-condemns-uae-crimes-against-its-people/)

Utrikesminister Ann Linde bör omedelbart uttala sig emot utnämningen, som går emot Sveriges utrikespolitiska intressen om fred och stabilitet i omvärlden och i världssamfundet.

Om Ahmed Naser al-Raisi blir ny chef för Interpol innebär det att den person som är ytterst ansvarig för att genomföra regimens systematiska tortyr mot den egna befolkningen får makt över det internationella polisarbetet i världen. Det kan bli än svårare att stoppa internationella förbrytare när en auktoritär regim får sådant inflytande över den internationella polisstyrkan.

Det är helt oacceptabelt och Sverige måste protestera!

2021-11-17 23:36:57 +0100

2021-11-09 21:22:34 +0100