Till: Regeringen

Återförstatliga apoteket

Återförstatliga Apoteket.

Sedan Apokeket privatiserades har all service blivit sämre. Viktiga mediciner finns inte längre i lager, och i glesbygden är de privata bolagen inte intresserade av att öppna butiker. I tätbygden däremot expanderar de privata apoteken glatt, för att sälja nonsens som inte har något att göra med uppdraget om medicinlagerhållning.

För några månader sedan tog läkemedlet litium slut[1] på grund av att ansvaret, för att lagra medicin, flyttades från apoteket till varje region. Nu när coronaviruset brutit ut ser vi igen konsekvenserna av detta – nödvändig utrustning finns inte där den behövs samtidigt som apoteken misslyckas med att hålla exempelvis handsprit i lager.

Vad är viktigast? Att ett gäng yuppies ska få leka företag eller att apoteket gör vad det ska göra? Svaret är att apoteket måste återförstatligas. Gör inte regeringen det så får vi se till att rösta fram en ny regering som ser till att det händer.

Då vi fortfarande har ett offentligägt Apotek blir processen kring förstatligande enkel. Det enda man behöver göra är att förbjuda privata apotek och ge det statliga Apoteket i uppdrag att fylla tomrummet.

[1] https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slut-pa-lakemedlet-litium-hos-leverantoren-drabbar-tusentals-svenskar

2020-03-20 15:01:20 +0100

5,000 underskrifter nådda