Till: Regeringen

Återinför förmögenhetsskatten

Nu under krisen så riktas stödpaket på mångmiljardbelopp till företagen. Frågan är vem som ska betala i slutändan? Vi tycker inte att vanliga löntagare ska få sitta själva med notan, utan de som har mest ska också bidra mest.

När förmögenhetsskatten avskaffades gav den 5 miljarder om året till statskassan [1]. Idag skulle den kunna ge ännu mer pengar till välfärden. Exakt hur mycket är oklart eftersom att förmögenhetsregistret försvann tillsammans med skatten.

Förmögenhetsskatt motverkar också ojämlikheten, som ger sämre hälsa och fler sociala problem i samhället. Mindre klassklyftor ger ett starkare samhälle - och som bonus miljarder att använda i exempelvis sjukvården.

Ett argument mot förmögenhetsskatt har varit att det är lätt att undvika genom att gömma undan pengarna i skattesmitarnästen. Men arbetet med att stänga smitarnästen, som ibland brukar kallas för "skatteparadis", går framåt och det är ingen anledning att inte beskatta förmögenhet. Förmögenhetskatt finns idag i exempelvis Norge [2]

Skriv under om du vill ha mer jämlikhet med återinförd förmögenhetsskatt

[1] Aftonbladet, Förmögenhetsskatten försvinner https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3daJe/formogenhetsskatten-forsvinner
[2] Tankesmedjan Tiden, Varför är Sverige ett skatteparadis? https://tankesmedjantiden.se/tiden-magasin/varfor-ar-sverige-ett-skatteparadis-for-mangmiljonarer/