Till: Moderaterna och Hanif Bali

Avgå Hanif Bali

Den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali har gång på gång uppvisat dåligt omdöme samt bidragit till ett negativt samtalsklimat. En sådan person skall inte stifta Sveriges lagar, därför borde han avsäga sig sin riksdagsplats och lämna politiken.

Hanif Bali är riksdagsledamot och har fram tills nu suttit i Moderaternas partistyrelse. Han är också känd för att i sociala medier, främst på Twitter, ha en hård och otrevlig ton mot sina meningsmotståndare – vilket uppskattas av extremhögern.

För en tid sedan hängde Hanif Bali på Twitter ut journalisten Patrik Oksanen för att han fått en förfrågan av Utrikesdepartementet om att intervjua en rysk människorättsaktivist. Med tanke på att Sverige och UD aktivt jobbar med mänskliga rättigheter känns det märkligt att en riksdagsledamot ifrågasätter att en journalist intervjuar en person arbetar med just det.

När Dagens Nyheter avslöjande att Bali har twittrat ut dokument han fått av den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag och sedan gav ett vilseledande svar om var han fått dem ifrån slog Hanif Bali spiken i kistan. En sådan person kan inte sitta och stifta lagar som påverkar hela landet.

Sedan Dagens Nyheters avslöjande har Hanif Bali fått lämna Moderaternas partistyrelse och sagt att han skall sluta twittra. Men han är fortfarande ett toppnamn på Moderaternas riksdagslista för valet i september och använder sin Facebooksida istället för att driva opinon.

Nu måste Moderaterna och Hanif Bali ta ansvar för sina handlingar. Hanif Bali skall inte stifta lagar och driva opinon om han gång på gång uppvisar såpass dåligt omdöme.

2018-03-19 15:40:12 +0100

2018-03-19 14:39:57 +0100