Till: Sverige

Avveckla Furuviksparken

Djurparker generellt bör avvecklas eftersom djur vantrivs samt dödas utan anledningar. Vi borde rimligtvis börja med Furuviksparken efter den extremt tragiska händelsen där ett antal schimpanser rymde och blev skjuta till döds:

Uppdatering:

Djurparker försvarar många gånger sin existens med att de bevarar djur. Men sanningen är att väldigt få arter som finns på djurparkerna är hotade. Det händer även kontinuerligt att friska utrotningshotade djur avlivats på svenska djurparker, så att tillhöra en utrotningshotad art är ingen garanti för överlevnad. Väldigt få av de arter som är hotade och hålls i fångenskap, som elefanter, gorillor och tigrar kommer aldrig någonsin att släppas tillbaks till sina naturliga miljöer för att stärka de vilda populationerna. Bevarandeprojekt är ett komplement till djurparkerna som är ett bra försäljningsargument för att locka besökare. Effektivt bevarande utförs genom att arbeta i djurs naturliga miljö för att skydda individer och ändra synsätt och hela ekosystem. Djurparker räddar inte arter från utrotning. Istället avleder de allvarlig uppmärksamhet från viktiga bevarandearbeten i naturen. Hur viktigt är det att bevara en art om det kommer till priset av lidande och död hos de individer som utgör den arten? En art kan inte tänka eller känna och lider inte av dess försvinnande. De som lider är de individer som ingår i den arten och som sådan motiverar förekomsten av en art aldrig individens fångenskap.

I dagens samhälle behöver vi inte hålla vilda djur inspärrade för att lära oss mer om dem. Med hjälp av dokumentärfilmer, webbplatser med kameror i naturen, böcker och genom att studera djurens i deras naturliga miljö kan vi lära oss mycket om dem. Dessutom kommer det allt mer ny teknik, till exempel Virtual Reality, där djuren på ett naturtroget sätt kan observeras med hjälp av filmer.
Utbildning, forskning och artbevarande är skäl som ofta framhålls som argument för djurparker. Det är en efterhandskonstruktion för att legitimera djurparkernas existens. I grund och botten handlar det om att tjäna pengar på att hålla vilda djur inlåsta.

Maria Nilssons motion från 2019/2020: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/avveckla-djurparker-_H7021925

Friska djur dödas på djurparker:

Djurrättsalliansen: https://djurrattsalliansen.se/djurens-situation/underhallning/djurparker/

Djurens rätt:

Förändringen börjar idag, vi är fler och fler som blir varse om att djurparker endast innebär stort lidande för djur. Djurparker finns enbart till för att tjäna pengar på andra människors påstådda underhållning av att se djur i bur.

Med tanke på händelsen på Furuviksparken är det passande att börja med avvecklingen av just här. Ansvariga bör även ställas inför rätta.

2022-12-16 09:53:25 +0100

2022-12-15 21:49:17 +0100