Till: Lena Hallengren, socialminister. Apotek Hjärtat. Apotea. Kronans Apotek. Lloyds Apotek. ApoHem. Meds.

Bort med intimdeo från våra apotek!

Idag finns på alla stora svenska apotek (förutom det statligt ägda Apoteket) parfymerade intimprodukter riktade till kvinnor. Sen några år finns även så kallade intimdeoderanter. De flesta deodoranter ska enligt producenten appliceras såväl i ljumskar som innanför blygdläppar.

Vill innan jag fortsätter tillägga att motsvarande sortiment riktat mot män är försvinnande litet.

Nästan alla producenter av dessa artiklar hänvisar till gynekologiska och dermatologiska tester och framstår därmed för en konsument på ett apotek som mycket trovärdiga. Men vad jag har kan utröna har varje producent själva ansvarat för dessa tester i samråd med ofta icke specificerade läkare och experter.

Det låter helt igenom såhär
”mild och skonsam som hjälper till att bevara den naturliga ph-balansen i underlivet”

Det är parfymerade produkter med många övriga ingredienser som är bevisat uttorkande och irriterande. Flera sorters alkoholer till exempel.

På flera apoteks hemsida finns inte heller innehållsförteckning för flera av produkterna

Jag har grävt och grävt men haft mycket svårt att hitta expertutlåtanden såväl som forskning, utan egenintresse, som backar upp något av vad producenternas egna experter och läkare säger. Tvärtom - jag hittar enbart information som visar på den totala motsatsen.

Och nästan alla helt överens:

Innehållet i produkter som dessa ska absolut inte användas i det känsliga området som vulvan och vaginan är. Tvärtom kan de ge upphov till irritation och eftersom de är uttorkande rubbar de vulvans naturliga bakteriebalans vilket ofta leder till till exempel bakteriell vaginos och svamp vilket inte bara ger upphov till ett stort obehag utan även gör att man behöver söka läkarvård och ibland behandlas med t.ex antibiotika.

Men, problemet handlar långt ifrån bara om hur oetiskt detta är ur ett medicinskt perspektiv att apoteken säljer dessa produkter.

Det handlar även om ett tydligt mönster i vem de marknadsförs för och varför.

Signalerna som sänds till i huvudsak unga kvinnor och till och med flickor är att du ska dölja att din underliv luktar som ett friskt underliv ska lukta. Den ska inte lukta alls. Och om du gör det så ska du dölja det med doft av ros och kokos.

Tydliga signaler som får personer med att känna att det är nånting fel på dem som behöver fixas.

Och jag vill lyfta ett vad jag tror är ett väldigt sannolikt scenario:

En person som känner att det luktar annorlunda än det brukar och märker att flytningarna ser annorlunda ut. Ett vårdbesök känns antagligen inte alltid som första anhalt då det sällan är akut. Och vart vänder sig de flesta personer då? Jo, apoteken. Och vad händer när det första du exponeras för är intimdeoderanter som luktar kokos? Högst upp på hyllan, längst fram. Min egen första tanke hade antagligen varit att ”det är det jag ska använda eftersom jag luktar illa”. Tvåla, parfymera, tvåla igen och vips så är besvären betydligt förvärrade och en persons besök till en läkare har förlängts.. ja, vem vet hur länge?

Är det försvarbart att fortsätta ignorera att uppenbart hälsovådliga produkter säljs på våra apotek? Är det dessutom försvarbart att fortsätta ignorera att dessa produkter skrämmande ofta är riktade till en grupp som tydligt redan är utsatt när det kommer till sexuella hälsa?

Bort med dessa produkter från apoteken!

Vi vill ha ett svar och det snarast.

Detta är riktat till samhället i stort men särskilt till beslutsfattare som socialminister Lena Hallengren samt ansvariga för apotekskedjorna:
Karin Pesula, kvalitet- & farmacidirektör Kronans Apotek.
Elin Juhlin, kampanjansvarig, Apotea.se.
Samira Mirzaii, kvalitetschef Lloyds Apotek.
Catrin Folkesson, chef digitala kanaler och e-handel Apotek Hjärtat.
Maria Sydow, Sortiment ApoHem.se. Vesam Ashouri, inköpsansvarig Meds.se.

Vi var nog många som förfärades när vi för första gången hörde talas om deodorant för fittan, eller intimdeoderant som det så fint heter.

Och vi har kommit till punkten att det är så normaliserat att det säljs på nästan alla apotek.

Produkterna är nästan helt igenom riktade till kvinnor och andra med fitta. En grupp som redan är väldigt utsatt när det kommer till sexuell och det som kallas reproduktiv hälsa.

Många av oss tycker säkert att detta är hur knäppt som helst. ”Alla vet väl att man inte ska använda parfymerade produkter och tvål i fittan?!”

Men vi har kommit dit då det inte längre är sådär självklart. Allt fler personer (särskilt unga tjejer) med fitta skäms för att deras fullt friska fitta har en doft och väljer då att använda intimdeo och andra parfymerade produkter.

Alla vet att apoteken är privatiserade sedan länge, de drivs av samma vinstintresse som vilket företag som helst. Men med människors förtroende i sina händer är det så otroligt oetiskt att sälja en produkt som inte bara är onödig utan direkt dålig då den snabbt kan skapa obalans och göra en fullt frisk fitta sjuk. Hur kan det ens vara lagligt?

Jag betackar mig brasklappar som ”kvinnlig frigörelse” och ”den är pH-balanserad och utvecklad av läkare!”

Stanna upp. Tänk bortom dig själv. Var kritisk.

Ingen tvål. Ingen parfym. Någonsin. Dessa produkter torkar ut slemhinnorna och tvättar bort naturliga fetter som finns för att skydda mot oönskade bakterier.

Jag vill också tillägga: du luktar inte äckligt. Du ÄR inte äcklig. När det kommer till detta är det apoteken och företagen som försöker profitera på din osäkerhet som ska bära skammen. Inte du.

Undrar du något, fråga en barnmorska eller gynekolog på din närmaste ungdomsmottagning, könsmottagning eller kvinnoklinik (för alla med fitta, du behöver inte vara kvinna). De flesta mottagningar kan svara på frågor även på nätet.

Glöm inte skriva under och dela! Ingen person ska någonsin må så dåligt över sin fullt friska fitta till den grad att den använder sig av produkter som istället gör den sjuk.

Jag vill understryka att jag inte är utbildad barnmorska, gynekolog eller är expert på området, mer än att jag levt med en fitta i 36 år då. Men jag bygger det jag skriver på information jag fått från yrkesverksamma och experter.

Om du själv är yrkesverksam och tycker att det jag tar upp är viktigt, dela vidare namninsamlingen där du tror att den behövs och gör nytta.

2021-08-14 16:15:57 +0200

1,000 underskrifter nådda