Till: Anders Eka och Högsta domstolen, Mikael Ribbenvik och Migrationsverket

16 årige Sam med sin familj som har bott här i mer än 10 år som kommer bli utvisad till Iran

Hej jag heter Sam Hekmat född 2006 och kom till Sverige med min familj 2013. Vi flydde ifrån mitt hemland Iran där man ville fånga min far för att han var emot staten och kämpade för att få bort diktaturen i Iran och få tillbaka demokratin samt den förra Kungen av landet.

Min far satt inne i Fängelse där han blev torterad och misshandlad. När min far kom ut ur fängelset så fortsatt han med sin aktivism och kämpade för ett fritt-land. Under den tiden började staten leta efter min far och ville fånga honom, de kom hem till oss och sparkade ner våran dörr och puttade min Gravida mor så att barnet i magen dog vilket ledde till att jag blev traumatiserad utav det och påverkat mitt liv framöver.

När min far fick reda på att staten var efter honom flydde han till Turkiet och sedan till Sverige år 2012, Jag min mor och min stora syster flydde tillslut till Sverige år 2013 och efter 1 och ett halvt år fick jag träffa min far igen.

Jag började skolan när jag var 7 år gammal och jag lärde mig prata Svenska väldigt snabbt, fick nya vänner som jag började vara med och mitt liv förbättrades.
Efter ett par avslag så fick vi en utvisning där vi var tvungna att lämna landet.

Min mor hade under tiden vi bodde i Iran också varit en Aktivist och kämpat för Kvinnors-rättigheter vilket ledde till att staten tog fast henne tre gånger och sa att hon måste lämna över sin man annars förlorar hon barnen (oss) .
Hade vi åkt tillbaka hade både min mor och far blivit hängda av staten.

Efter ett tag tog dom min mor och la henne i ett boende i Flen där hon fick vara i 6 månader. Jag hade det svårt i skolan under denna perioden och det gjorde så att jag mådde dåligt. Ungefär fem månader efter att min mor hade blivit satt på boendet så kom polisen hem till oss runt klockan 5-6 på morgonen och skulle skicka hem oss till Iran.

Vi fick åka till polisstationen i Norrköping där vi fick vänta ett par timmar, efter ett tag fick vi åka till Arlanda där vi fick gå igenom metalldetektorer och vi träffade vår mor igen. Vi gick på flyget och vår mor mådde dåligt och svimmade, händelsen gjorde så att min far blev arg och piloten kom och sa att vi behövde lämna planet för att vi skrämde alla andra passagerare och vi blev avsläppta.

Vi blev nedtagna till bilarna igen och när min mor vaknade så körde polisen tillbaka henne till Flen och de köpte tågbiljetter till Min far, min syster och mig, de sa sedan att vi får klara oss själva. När vi kom tillbaka till lägenheten såg vi att det mesta av våra saker var borta.

Min mor blev tillslut släppt och kom hem igen, kort där efter kunde vi söka uppehållstillstånd och vi har fått avslag flera gånger. 2020 flyttade vi till Riddarhyttan och sedan blev vi flyttade av migrationsverket till Skinnskatteberg.

Här har jag massor av vänner och börjat bygga upp mitt liv på nytt igen. Jag har bra betyg och går till Skolan varje dag och vill utbilda mig till Läkare i framtiden. Men nu har migrationsverket gett oss avslag igen och vi har fått utvisning. Jag är bara en tonåring som har levt det mesta av mitt liv i Sverige jag minns inget om mitt hemland förutom de hemska sakerna som har hänt mig.

Jag kan prata mitt språk men jag kan inte skriva eller läsa det och jag ser mig själv som vilken Svenskmedborgare som helst, Det gör även alla i min familj som dessutom jobbat här i Sverige ett tag men som nu inte får jobba överhuvudtaget längre. Vi har knappt pengar att leva nu när de har sänkt dom.

Nu behöver vi er hjälp för att kunna få fortsätta leva det här nya livet som vi har starta här i Sverige.

Vi har bott i Sverige i flera år och startat nya liv här. Åker vi tillbaka till Iran kommer jag förlora båda mina föräldrar och förmodligen min syster med.

Jag har tagit efter mina föräldrar och lagt ut videor där jag vill kämpa för Demokratin och kvinnors-rättigheter i Iran så om jag blir utvisad nu löper jag också risk för att något ska hända mig.

Jag är uppvuxen i Sverige och vill fortsätta leva ut mitt liv här så jag kan få en bra utbildning och en bra framtid för mig och min familj

Hur den kommer att överlämnas

Jag kommer maila och skicka en länk till Migrationsverket

2023-03-16 11:26:12 +0100