Till: Sveriges makthavare

Fördöm krigsbrotten i Afghanistan

I över 40 år har Afghanistan varit spelplan för sina grannländers, arabvärldens och USAs konflikter. Framför allt länder som Saudiarabien, Pakistan, Iran, Ryssland och USA har uppmuntrat och finansierat inbördeskrig mellan olika etniska grupper, eftersom krig och ekonomisk ruiniering i Afghanistan gagnar såväl grannländerna som arabvärlden.

För 20 år sen kom internationella styrkor in i landet och det blev tillfälligt slut på inbördeskriget och befolkningen fick hopp om framtiden.

Nu står återigen försvarslösa civila afghaner helt utlämnade för Talibanernas våld, övergrepp och tyranni efter att USA har lovat bort landet till talibanerna enligt deras avtal april 2021, trots att många internationella sakkunniga varnat för konsekvenserna. Den demokratiska utvecklingen som skett under dessa 20 år, nämligen att flickor fick återigen gå i skolan och kvinnor komma ut på arbetsmarknaden, allt detta är ett minne blott om några veckor.
Landet kommer att utgöra ny fristad för terrorister och därmed ett hot mot demokrati och västvärlden inom snar framtid. Likaså kommer västvärlden att utmanas av ny flyktingvåg och humanitär kris som kriget innebär.

Det MINSTA man kan göra är att utföra sanktioner mot Saudiarabien och Pakistan som finansierar talibanerna med pengar, vapen och terroristskolor.

DÄRFÖR kräver vi att Sverige och övriga världssamfundet tar avstånd och fördömer de krigsbrotten som talibanerna utför just nu mot civilbefolkningen i Afghanistan.

HJÄLP OSS ATT HJÄLPA FÖRSVARSLÖSA CIVILA AFGHANER SOM ÅTERIGEN DRABBATS AV ETT KRIG SOM DE INTE BETT OM!

Afghanistanvänner i Sverige

2021-08-17 21:24:22 +0200