Till: Tobias Billström

Fördöm Somalilands allvarliga brott mot mänskliga rättigheter i Sool, Sanaag och Cayn

Just nu begås allvarliga kränkningar mot människor i Sool, Sanaag och Cayn (SSC) i norra Somalia. Senaste veckan har människor i staden Las Anod demonstrerat mot administrationen i Somaliland efter mordet på lokalpolitikern Abdifata Abdillaahi Hadraawi, som är den senaste i raden av ouppklarade mord på lokalpolitiker, företagare och andra som varit kritiska mot administrationen sedan 2007. Somaliland har svarat med ett anfallskrig mot staden och SSC regionen där militär använder skarp ammunition mot civila som har resulterat i många döda.

Somaliland har stängt av el- och telekommunikationsnätet i staden för att tysta ned rapporteringen och kontakt med omvärlden. Läget är akut och för varje sekund riskerar fler människor att dö då de inte kan få vård.

Vi kräver att den svenska regeringen och utrikesministern Tobias Billström uttalar sig om brott mot mänskliga rättigheter i SSC och staden Las Anod samt fördömer Somalilands agerande. Det finns många somalisvenskar som påverkas av läget i SSC och vill att Sverige markerar tydligt mot en administration som istället för att förebygga våld och säkerställa skyddet av befolkningen bombar civila.

Vi vill att Somaliland och representanter för administrationen i Sverige tar sitt ansvar, uttalar sig och kräver en granskning för de brott mot mänskliga rättigheter som har orsakats människor i SSC regionen och Las Anod.

Många som har koppling till området och påverkas av händelserna. Då Sverige i olika sammanhang är verksamma och samarbetar med administrationen i Somaliland är det viktigt att markera brott mot mänskliga rättigheter.

2023-01-02 22:05:09 +0100

2023-01-02 18:42:51 +0100