Till: Förbundsstyrelsen för LO

Försvara arbetsrätten

* Försvara begreppet "saklig grund" vid uppsägning
* Slå vakt om rätten att behålla lön och anställning så länge tvist om uppsägning pågår

Strax före jul framkom att LO och PTK, två fackliga organisationer som förhandlar för löntagarna, var beredda att gå arbetsgivarnas organisation Svenskt Näringsliv till mötes och avskaffa begreppet ”saklig grund” för uppsägning. Detta öppnar för att en anställd kan bli uppsagd på osaklig grund. Detta blir speciellt farligt för exempelvis fackliga ombud som företräder sina arbetskamrater. Innebörden är att anställningstryggheten undergrävs även för de löntagare som har fasta jobb (tillsvidareanställningar).

En rad fackförbund reagerade kraftfullt mot idén om att avskaffa begreppet saklig för uppsägning. Till dem hör Byggnads, Kommunal och Lärarnas Riksförbund (samt Pappers, Seko, Fastighets och Målarna). Så strax före jul kom signaler om att vi kanske kan vinna denna kamp. Detta uppror från fackförbunden tvingade de fackliga federationerna (LO och PTK) samt arbetsgivarna att backa.

Men även om just kravet på att avskaffa begreppet ”saklig grund” vid uppsägning inte skrevs in i den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 19 december så ligger kravet kvar på förhandlingsbordet! Detta framkom i en intervju med arbetsgivarnas representanter. Så det finns all anledning att fortsätta kampanjen till försvar för detta.

2020-02-14 17:50:35 +0100