Till: Privatpersoner, sjukvården, äldreomsorgen och djurkliniker

Göra masker till sjukvården, äldreomsorgen och djurkliniker

Till sjukvården, äldreomsorgen, djurkliniker och privatpersoner,

Jag vänder mig till er med anledning av Covid19 och maskbristen som råder till följd av virusets utbrott. Hemmagjorda masker kan vara en tillfällig lösning på problemet gällande den akuta maskbristen.

Efter att ha läst om ett nytt, spännande projekt i USA där sömmerskor landet över tar emot beställningar på hemmagjorda ansiktsmasker från djurkliniker, ålderdomshem, vårdcentraler och sjukhus vill jag skapa ett liknande projekt här i Sverige.

Jag vill skapa ett initiativ där sjukvården, äldreomsorgen och djurkliniker kan skicka beställningar på masker till ett forum på nätet. Med beställningarna ska tydliga instruktioner om hur man vill att maskerna ska göras bifogas. Därefter kan privatpersoner ta emot beställningar i sitt närområde, tillverka och donera masker. Dessa masker skyddar inte tillnärmelsevis lika mycket som professionella, medicinska masker gör, men i områden där man inte är i direkt kontakt med insjuknade patienter kan hemgjorda masker ersätta de 3M-maskerna. I utsatta områden (som exempelvis sjukhus) kan hemmagjorda masker bäras över de medicinska 3M-maskerna och på så sätt förlänga deras livslängd. Skulle icke-utsatta områden (som exempelvis djurkliniker) ersätta sina medicinska masker med hemmagjorda masker kan ett större antal medicinska masker doneras till sjukhusen och fylla på lagren i väntan på nya leveranser.

Här bifogas länkar till en New York Times-artikel och hemsidan för projektet som pågår i USA för den som vill veta mer:

Om detta projekt intresserar dig, skriv gärna under namninsamlingen och dela den på sociala medier. Sprid intresset vidare!

PS. Är du som läser detta kunnig i utveckling av hemsidor (något jag inte är), kontakta mig gärna på [email protected]