Till: SL, Västtrafik, infrastrukturminister Tomas Eneroth

Inga kontrollanter i kollektivtrafiken

Vi kräver att trafikbolagen drar in sina biljettkontrollanter tills pandemin är över. Vi kräver att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och hjälper till att stoppa spridningen av covid-19!

Med 100 tusen diagnoserade fall och 3000 döda av covid-19 är Stockholm Sveriges ledare i pandemin. Även andra delar av landet drabbas hårt.

Trots detta så kan svenskar se biljettkontrollanter på tågen och bussarna. De bär inga masker eller handskar och kommer nära människor för att kontrollera deras biljetter. De interagerar med flera hundra resenärer varje dag. Det här är en stor potentiell smittspridare. Varför är det biljettkontrollanter i kollektivtrafiken i rådande situation?

Vi uppmanas att inte använda kollektivtrafiken om inte absolut nödvändigt. De som använder kollektivtrafiken är inte bara vem som helst. Det är vår sjukvårdspersonal, dem som räddar våra liv när vi blir sjuka. Dem jobbar 12 timmars pass utan lunch eller rast. Dem sliter sönder sig själva för att hjälpa oss. Ska våra läkare och sjuksköterskor utsättas för mer risk än dem redan tar? Ska våra äldre bli sjukare, våra barn sjukare? Bara för att SL och andra trafikbolag bryr sig mer om sina pengar än Stockholmarnas liv?

Det är en risk inte bara för resenärerna, men också för biljettkontrollanterna. Om inte annat så är det dem som det är störst risk för. De interagerar med flera hundra resenärer per dag, utan mask, och sätter sitt liv på linan för ett företag som visat oss att det inte bryr sig om liv. Förtjänar inte dessa arbetare trygghet från företaget de jobbar för? Är det verkligen acceptabelt att riskera arbetarnas liv, utan att vi säger något om det?

Folkhälsomyndighetens riktlinjer är tydliga. Vi måste hålla avstånd från varandra. Det är varje Stockholmares ansvar att ta hand om sig själv och alla andra i kollektivtrafiken. Det är trafikbolagens ansvar att inte göra kollektivtrafiken en farligare plats för dem som behöver den mest. Det är oacceptabelt att ha biljettkontrollanter under en pandemi.

2020-11-16 23:17:02 +0100

1,000 underskrifter nådda