Till: SveAB, Oscar Properties

Kompensation för byggnadsarbetet utanför lägenheterna i Torsplan

Vi som är hyresgäster på Torsplan kräver kompensation för det som just nu pågår och som har pågått alldeles för länge - vilket är det konstanta och intensiva byggandet som sker utanför våra lägenheter.

Vi vill ha kompensation för att hela vår vardag påverkas av det höga ljudet från maskiner, traktorer, lyftkranar, bilar, sirener etc.

Vi kan inte sova om nätterna utan att bli väckta vid något tillfälle på grund utav byggandet och inte heller kan vi sitta i lugn och ro om dagarna i våra egna lägenheter utan att störas på grund av byggnadsarbetet.

Vi förstår att detta är en satsning och ett stort projekt som SveAB och Oscar Properties har valt att utföra men ni måste ta hänsyn till oss som bor mitt i korsningen där det ska byggas. Vi som bor här är helt vanliga människor som jobbar och studerar och som behöver sova om nätterna och vila om dagarna utan att ett fullständigt kaos råder utanför våra fönster.

Förutom att sömnen och den dagliga friden påverkas så medför byggnadsarbetet att lägenhetsfönstren blir smutsiga och dammiga. Detta i sin tur innebär att vi måste rengöra dem alternativt måste anlita en städfirma för att göra det.

Vi vill därför att ni som är ansvariga för byggnadsarbetet antingen ska reglera era arbetstimmar så att byggnadsarbete sker på kontorstid (07:00-17:00) eller så får ni fortsätta arbetet som ni har gjort och gör idag men kompensera oss ekonomiskt för förlorad sömn och smutsiga fönster.

Detta handlar inte om pengar eller att driva på en rättslig process för sakens skull, utan det handlar om att kunna leva ett normalt liv där man kan sova och koppla av i sin lägenhet.

Vi ser fram emot att höra från er och hoppas innerligt att detta ska lösas på ett sätt där ni förstår oss och kan sätta er i vår situation. Ni har säkert barn och familj och kanske kan föreställa er hur det skulle vara att bo i ett område där det sprängs, borras, grävs och byggs - dygnet runt...

Hur den kommer att överlämnas

Namninsamlingen kommer att överlämnas digitalt via mejl.

Torsplan, Stockholm