Till: SVT:s projektledning för Melodifestivalen

Kräv att EBU stänger ute Ryssland från årets Eurovision Song Contest

Rysslands folkrättsvidriga invasion av Ukraina måste få konsekvenser. Varje liten markering räknas. Eurovision Song Contest är en gigantisk PR-maskin som Ryssland i flera år utnyttjat för att försöka bättra på sitt rykte. Efter dagens händelser är det dags att stoppa dem från detta.

Vi måste ställa krav på EBU (European Broadcasting Union) att stänga ute Ryssland från årets Eurovision Song Contest. Om så inte blir fallet, måste SVT ta beslutet att Sverige bojkottar årets upplaga av Eurovision Song Contest i protest mot Ryssland.

Hela Europa måste ta avstånd från Rysslands regim och inte tillåta dem att plocka billiga PR-poäng på något sätt.

Eurovision Song Contest kan verka marginell i sammanhanget, men det är ett stort PR-jippo som Ryssland utnyttjar till fullo för att bättra på sin image. Dessutom är varje markering mot Ryssland värd något. Det är sällan en enskild åtgärd får effekt, pressen på den ryska regimen behöver tvärtom många små insatser som totalt sett gör det ohållbart för dem att fortsätta sina folkrättsbrott.

2022-02-25 15:42:02 +0100

2022-02-24 20:26:23 +0100