Till: Finansministern, Riksbankschefen, Dagens Industri, samtliga partier

Kräv folkomröstning om bankernas skulder ska få fortsätta ses som pengar

Hur pengar skapas måste demokratiseras. Frågan om bankernas krediter (dvs bankernas skulder till kontoinnehavarna) ska få ingå i penningmängden måste folkomröstas.

Ett flertal centralbanker, bland annat Bank of England, har en gång för alla suddat ut sagan om att bankerna lånar ut insättningar. Tyvärr tror många ekonomer och allmänheten fortfarande på denna överkomplicerade saga.

I verkligheten hittar banken på summan som skrivs på ett kundkonto vid det s.k "lånetillfället". Men vad innehåller ditt kundkonto egentligen? Jo, ditt konto är bankens skuld till dig på riksbankspengar (dvs sedlar och mynt). När du går till bankomaten och plockar ut sedlar betalar banken av på sin skuld och ditt saldo minskar.

Kontoinnehavarna kan dock i allmänhet inte skilja på riksbankspengar, dvs kontanter, och bankernas skulder till kontoinnehavaren. Detta då det faktiskt är lättare att betala med bankernas skulder genom bankernas kontosystem än med kontanter.

När banker hittar på och "lånar ut" sina egna skulder (dvs skapar krediter) sätts samhället i allt djupare skuld. Till slut kan inte samhället bära mer skuld och det blir finanskriser som är förödande för allmänhet och företag.

Ett betalningssystem ska syfta till att betala, dvs döda skulder (därav ordet amortera, dvs döda skulden). Bankerna har affärsidén att föda så många skulder (krediter) som möjligt för att kunna maximera vinsten. Bankernas affärsidé är mao oförenlig med ett funktionellt betalsystem.

Samhället står inför en finansiell härdsmälta iom att det enorma skuldberg som bankerna byggt upp hotar rasa. Bank of Englands fd chef Mervyn King har sagt att det nuvarande bank och penningsystemet är det sämst tänkbara och riskerar att braka samman när som helst.

Pengar ska skapas skuldfritt av staten och tjäna syftet att döda skulder. Att ha ett ut och invänt system där bankerna skapar obetalbara skulder som ska betala skulderna som bankerna skapar är så idiotiskt som det låter. Bankerna skulder, dvs krediter, ska därför slängas ut ur betalsystemet.

Att bankernas skulder (krediter) får ingå i penningmängden är ett privilegium som leder till att samhället till slut drunknar i skulder. Bankerna kan genom sin rätt att hitta på skulder från luften suga ut den verkliga ekonomin som till slut blir så utmärglad att den svälter ihjäl.

Det är mao av yttersta vikt att dagens skuldbaserade penningsystem reformeras så att vi får ett betalsystem där pengar gör det pengar ska göra - nämligen betala, dvs döda skulder. Vi kan inte låta bankerna föda fler skulder.

2021-10-02 21:07:17 +0200