Till: regeringen och riksdagen
Krav på kompensation för hushåll drabbade av orimliga effektavgifter
Regeringen måste säkerställa att effektavgifter utformas så att de är möjliga att påverka för hushåll.
Hushåll som redan drabbats av sådana avgifter bör få kompensation eller stöd, eftersom nuvarande regler visat sig vara otillräckliga och lett till orättvisa konsekvenser. Jag anser att staten måste ta ansvar för att skapa tydliga, rättvisa regler och säkerställa lika villkor för alla hushåll i Sverige.
Hushåll som redan drabbats av sådana avgifter bör få kompensation eller stöd, eftersom nuvarande regler visat sig vara otillräckliga och lett till orättvisa konsekvenser. Jag anser att staten måste ta ansvar för att skapa tydliga, rättvisa regler och säkerställa lika villkor för alla hushåll i Sverige.
Varför är det viktigt?
Detta är viktigt eftersom effektavgifter i nuvarande form kan leda till höga och oförutsägbara kostnader för vanliga hushåll, utan att det finns en verklig möjlighet att påverka sin elanvändning.
Under de senaste åren har effektavgifter införts i flera elnätsområden i Sverige. I vissa fall har dessa avgifter utformats så att de tas ut dygnet runt – både dag och natt – vilket gör att hushåll inte har någon möjlighet att påverka sin kostnad genom att flytta sin elanvändning. Det innebär att kunder betalar effektavgift oavsett när elen används, trots att systemet är tänkt att vara styrbart.
I praktiken har detta lett till mycket höga kostnader för vanliga hushåll, särskilt under vintermånader då el behövs för uppvärmning och inte kan minskas. Samtidigt har dessa modeller inte införts överallt i Sverige, vilket skapar stora skillnader mellan olika regioner och hushåll. Energimarknadsinspektionen har konstaterat att nuvarande regelverk ger elnätsföretagen stort handlingsutrymme och att nya regler behöver tas fram. Regeringen har också uttalat att effektavgifter i vissa fall drabbat hushåll oskäligt.
Vi anser därför att:
- hushåll som redan drabbats måste få kompensation eller stöd
- effektavgifter som inte är möjliga att påverka inte ska tillåtas i sin nuvarande form
- staten måste ta ansvar när regelverket visat sig vara otillräckligt
Det är inte rimligt att hushåll ska bära konsekvenserna av ett regelverk som nu ifrågasätts och ses över.
Vi uppmanar därför regeringen att säkerställa rättvisa villkor, införa tydligare regler och ge kompensation till de hushåll som redan har drabbats.
Under de senaste åren har effektavgifter införts i flera elnätsområden i Sverige. I vissa fall har dessa avgifter utformats så att de tas ut dygnet runt – både dag och natt – vilket gör att hushåll inte har någon möjlighet att påverka sin kostnad genom att flytta sin elanvändning. Det innebär att kunder betalar effektavgift oavsett när elen används, trots att systemet är tänkt att vara styrbart.
I praktiken har detta lett till mycket höga kostnader för vanliga hushåll, särskilt under vintermånader då el behövs för uppvärmning och inte kan minskas. Samtidigt har dessa modeller inte införts överallt i Sverige, vilket skapar stora skillnader mellan olika regioner och hushåll. Energimarknadsinspektionen har konstaterat att nuvarande regelverk ger elnätsföretagen stort handlingsutrymme och att nya regler behöver tas fram. Regeringen har också uttalat att effektavgifter i vissa fall drabbat hushåll oskäligt.
Vi anser därför att:
- hushåll som redan drabbats måste få kompensation eller stöd
- effektavgifter som inte är möjliga att påverka inte ska tillåtas i sin nuvarande form
- staten måste ta ansvar när regelverket visat sig vara otillräckligt
Det är inte rimligt att hushåll ska bära konsekvenserna av ett regelverk som nu ifrågasätts och ses över.
Vi uppmanar därför regeringen att säkerställa rättvisa villkor, införa tydligare regler och ge kompensation till de hushåll som redan har drabbats.