Till: Näringsminister Ibrahim Baylan

Lägg ner Postnord, återinför Postverket

Hej,

Alla vi brevvänner, insändarskribenter, paketskickare och -mottagare är trötta på Posten. Det är ett företag som gör det dyrare och sämre för var år som går.

Vi vill ha tillbaka Postverket istället för det aktiebolagsexperiment som förstört mycket av det svenska postsystemet.

Sedan 2016 har portot på ett vanligt brev ökat med 85% (från 6:50 kr till 12 kr). Samtidigt har servicen blivit sämre och i Stockholm, region Väst och region Syd delas breven ut varannan dag.

Det betyder att något viktigt som ska skickas med vändande post kan ta en vecka.
Det betyder att veckotidningar kan komma veckan efter.
Det betyder att vi har ett opålitligt postsystem.

Många använder andra kommunikationssätt än brev numera, men brev är fortfarande ett bra alternativ för att nå människor. Det är oberoende av plattformar och massövervakning. Det är dessutom trevligt att få ett vykort eller ett brev i brevlådan.

Postnord AB bör därför läggas ner och Postverket upprättas. Ett statligt verk kan ta intäkterna från paket och täcka upp för breven exempelvis. Det finns inga krav på vinst, utan bara krav på att viktig samhällsservice ska fungera.

• Gamla människor som förlitar sig på snigelpost för t.ex. kallelser från vården, fakturor och annat de inte kan eller vill lära sig sköta digitalt ska kunna lita på att posten inte tappas bort och att den kommer fram i tid. Det går inte att lita på postnord på det viset. Speciellt om man bor längre norrut än Sundsvall och dessutom i en mindre ort kan både brev och paket ta på tok för lång tid att komma fram (om de kommer fram över huvud taget). Posten ska fungera för alla i hela Sverige!
  • Jag är själv brevbärare och jag tycker politikerna får skärpa när det kommer till den starka folkopinionen för att förstatliga posten. Det parti som gör det till en valfråga kommer göra succéval bland brevbärare och brevvänner runt om i landet
  • Sedan postnord tagit över har inte posten fungerat felfritt en endaste gång. Räkningar kommer veckor/månad sent o paket tappas bort. Nog är nog

2021-11-23 20:49:44 +0100

1,000 underskrifter nådda