Till: Migrationsverket, riksdagen, förvaltningsrätten, media

Låt Khaled få stanna i Sverige!

Khaled kom till Sverige mitten av 2015. Vi fick förfrågan att ta emot honom till vår familj och sa ja. Hit kom en grå, trött vilsen ungdom som såg så sliten ut. Det tog bara några veckor innan färgen kom tillbaka till ansiktet efter mycket vila, mat och trygghet. Han blev snabbt en i familjen, en storebror till våra söner och en son till oss. Han började skolan, han jobbade extra, hängde på fritidsgården, spelade fotboll och lärde sig svenska. Han bestämde sig snabbt för att han ville lämna sin religion och inte behöva tro på någon gud alls, tidigare hade det inte varit ett val, men nu var han äntligen fri att få välja själv.

Han berättade allt hemskt han hade varit med om för mig. Jag kommer inte skriva det i detalj här, men det är ingenting du önskar någon.

Kommunikationen var svår i början, google translate var inte alls lika bra som det är idag. En dag frågade han "får jag cykla över din dator?" Jag förstog såklart att han menade nåt annat och det han frågade om var att cykla till en kompis på boendet som fanns på orten. Alltid vänlig och respektfull, frågade om lov för minsta lilla. Han lagade jättegod mat till hela familjen och var så duktig.

Det vi inte fick fram nog i början var hur viktigt det är att berätta ALLT för Migrationsverket direkt, hur jobbigt det än må vara. Vi fick inte vara med på dessa möten utan det var god man och juridiskt ombud, och ingen av dom berättade heller det så han förstog. Det blev även en tolk på ett språk som inte var hans modersmål.

Han blev uppflyttad i ålder, istället för att vara 17.5 blev han efter ett samtal 18 och fick då avslag. Då förstog han vikten av att berätta allt och gjorde det. Men svaret han fick var att dom inte tror på hans historia, eftersom han inte berättade första gången.

Sen dess har det varit flera olika advokater, dels tilldelade och dels eget bekostade, ingen har lyckats.

Han har en sjukdom som kräver vård som han inte kan få i Afghanistan.
Hans bror är Taliban.
Han är inte längre troende.

Nu har Migrationsverket skrivit att han senast 30 januari måste lämna landet och återvända till Afghanistan. Det är för honom en dödsdom utifrån vad han har för hot och vad han varit med om.

En annan sak är hur han ens skulle ta sig dit, ska han låna pengar för att köpa flygbiljett till Afghanistan? Ska jag betala hans flygbiljett till helvetet?Inte en chans. För han ska inte behöva åka dit.

Han har heller inget pass, så han kan inte mellanlanda någonstans och det går inga direktflyg dit.

Det är helt och hållet orimligt att han efter alla dessa år ska tvingas återvända till en livsfarlig miljö som han kämpade så hårt för att komma från. Han har ingen trygg familj eller plats att återvända till.
Han är svensk idag, han gör rätt för sig och hade ett bra arbete fram tills nu när Migrationsverket drog in hans arbetstillstånd.
Han har aldrig begärt någonting av någon, han har kämpat hårt och försörjt sig och har en dröm om att plugga till sjuksköterska.

Han kommer inte kosta samhället någonting om han får stanna, tvärt om, han kommer bidra med skattepengar och arbetskraft.

Vi har kämpat i så många år för hans rätt att få stanna, han har rätt till asyl med sina skäl, om dom som lyssnar skulle tro på honom. Men det gör dom inte.

Det här är mitt sista hopp, dela namninsamlingen allt ni kan och förhoppningsvis kan det nå rätt personer som kan se över det här ordentligt en gång till och faktiskt lyssna med öppna öron.

Jag kan gå i god för att han inte kommer kosta samhället någonting, för om det skulle krisa för honom någon gång så kommer vi hjälpa honom istället. Han är en del av våran familj och vi älskar honom.

Jag tänker inte stå bakom att vårat land skickar honom till döden för att vi väljer att inte tro på honom. Det är inte mänskliga rättigheter.

Hjälp oss rädda Khaled, hjälp honom att efter alla dessa år få slappna av, få känna sig trygg och kunna fortsätta arbeta och nå sin dröm om utbildning för att sen kunna arbeta ännu mer.

Det handlar om en ung man med drömmar om en trygg framtid, vars framtid vi krossar i småbitar om vi tvingar honom återvända. Stå upp för mänskliga rättigheter och hjälp oss rädda Khaled!

2024-01-28 16:14:18 +0100

2024-01-27 16:21:35 +0100