Till: Försäkringskassan och rikssdagen

#LåtOssLeva - Se över assistansen genast!

Vi som är beroende av personlig assistans kräver att det ska vara självklart att få den hjälp vi behöver. Idag så tas bara 6 så kallade grundbehov i åtanke vid ansökning av assistans. Detta, enligt försäkringskassan själva, är:

* Andning
* Personlig hygien
* intagande av måltider
* Av- och påklädning
* Kommunikation med andra
* Annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om dig som person.

Detta är visserligen en bra sak, men det är definitivt saker som saknas. Ska vi inte ha rätt att lägga oss? Ska vi inte ha rätt att arbeta för att få inkomst så vi kan köpa mat och hygienartiklar så vi kan överleva? Ska vi inte ha hjälp i skolan när det är skolplikt? Ska vi inte kunna flytta hemifrån och bli självständiga? Är inte grejen med assistans att bli självständiga?

Försäkringskassans "grundbehov" är inte avsedda för att ge oss ett värdigt liv, utan ett billigt sätt att hålla oss vid liv.

Vi kräver, med andra ord, att vi ska få samma möjlighet att leva vårt liv som alla andra. Försäkringskassan ger inte oss detta, trots att det är ett krav i FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.

Vad ser du som ett värdigt liv? Är det endast att överleva, eller ingår det sociala aktiviteter och hobbys? Assistansen idag verkar bara ha hand om det förstnämnda, vilket är ganska bisarrt. Vem lever ett liv genom att sova, duscha, äta, gå på muggen och sova igen? Ingen, för ett sådant liv låter misärt. Assistans är så mycket mer. Det möjliggör att personer som inte kan arbeta själv att få komma ut i arbetslivet. Det möjliggör studier på hög nivå. Det möjliggör allt som man vill göra, men inte kan det pga en nitlott vid födseln.

Vissa har även sagt att det är "mysigt med rullstol", men det är en konstant påminnelse av vår sjukdom som idag är obotlig.

Sedan nedskärningarna av assistansen så har det blivit kaotiskt. Det har till och med dött folk pga bristen av hjälp. Detta har varit i nyheterna och förekommer fortfarande då och då, men en ändring saknas fortfarande. Varför reagerar inte Försäkringskassan eller Regeringen när folk dör pga brist av hjälp? Det har varit såhär i 5 år, men inget händer.

Om du vill att alla ska ha rätt till ett värdigt liv, skriv på denna namninsamling så gör du mig och flera tusentals andra en enorm skillnad.

#LåtOssLeva

2022-05-21 00:32:37 +0200