Till: Internationellt ansvariga för bistånd

#märktförlivet

Vi vill se mer resurser till psykosocialt stöd för krigsdrabbade barn.

Krig märker barn för livet. Men det behöver inte vara så. Genom psykosocialt stöd kan barn och unga som upplevt krig återhämta sig och bearbeta sina upplevelser. Just idag är omkring 84 miljoner barn i stort behov av detta stöd.

Genom traditionell katastrofhjälp får barn i krig tillgång till tak över huvudet, en varm filt samt mat och dryck. Det är livsviktigt. Men om du drömmer mardrömmar om kriget så att du inte kan sova, och om du är så stressad att du inte kan svälja den mat du får, är den hjälpen inte tillräcklig.

Vi tycker att det borde vara självklart att barn i krig får psykosocialt stöd så tidigt som möjligt.

Med rätt psykosocialt stöd kan barn överkomma de negativa effekter som ett krig har. Med detta stöd ökar barnens psykiska välmående och inre styrka. De får chansen att bara vara barn igen. På så sätt får de ny kraft för att forma sin framtid.

För att förhindra att miljoner barn märks för livet av krig måste akut psykosocialt stöd bli ett beständigt inslag i internationell katastrofhjälp. Skriv under och hjälp oss lyfta frågan internationellt!

OM WAR CHILD
War Childs internationella arbete går ut på att ge krigsdrabbade barn en chans till en bättre framtid. Vi stöttar barnen att bearbeta sina krigserfarenheter, återuppbygga relationer till familj och vänner samt att få tillbaka sin självkänsla. Det förändrar framtiden, för både barnen och världen. Under 2018 stöttade War Child över 215 000 personer. Mest barn, men också viktiga vuxna kring barnen.

Vi driver denna insamling tillsammans med våra kollegor på War Child Holland och War Child Tyskland.

Hur den kommer att överlämnas

Namninsamlingen överlämnas till den Holländska regeringen med uppmaning att sprida till andra länder, samt presenteras på "International conference on mental health and psychosocial support in crisis situations" i Amsterdam i oktober. Läs mer på: https://www.government.nl/ministries/ministry-of-foreign-affairs/events/mental-health-and-psychosocial-support-in-crisis-situations

2019-08-20 14:48:23 +0200

2019-08-20 14:12:41 +0200