Till: Kursansvariga i Svenska lll och Institutionen för ämnesdidaktik

Gör det möjligt för oss lärarstudenter att lyckas

Photo by Mari Helin on Unsplash

Under de senaste månaden har det framkommit en ökande oro inom lärarstudenterna vid Stockholms universitet rörande den planerade salstentamen i Svenska lll som är schemalagd mellan klockan 18:00 - 22:00. Den 14/2, Alla hjärtans dag, har också valts som tentamensdatum, vilket ytterligare komplicerar situationen. Många av oss studenter har uttryckt oro över hur dessa förhållanden påverkar våran förmåga att prestera vårt bästa under salstentamen.

Särskilt viktigt är att nämna de ensamstående föräldrarna bland våra studenter, vilka konfronteras med specifika utmaningar när det gäller att delta i kvällstentamina. Dessutom har det konstaterats att sena kvällstimmar kan vara olämpliga för koncentrationsintensiva aktiviteter, en aspekt som stöds av relevant forskning.

I ljuset av detta har vi lärarstudenter på Stockholms universitet beslutat att initiera en namninsamling med syftet att föreslå alternativa lösningar till den aktuella examinationsformen. Många studenter har lyft fram fördelarna med tidigare använda examinationsuppgifter i form av inlämningar online och hur dessa har gynnat deras inlärning och prestation.

Vi ber att ni överväger att ta del av av våra perspektiv och stödjer våran strävan efter en mer anpassningsbar och rättvis examinationsmiljö.

- En salstenta som är schemalagd mellan klockan 18:00 - 22:00 påverkar studenter olika beroende på deras livssituation. Det är särskilt relevant för ensamstående föräldrar och andra studenter med ansvarsområden utanför universitetet. Genom att justera tidpunkten kan man göra det möjligt för alla studenter att delta under mer gynnsamma förhållanden.

- Människors biologiska klocka och dygnsrytm varierar, och vissa personer är mer morgonmänniskor medan andra är mer kvällsmänniskor. Att tvinga studenter att prestera under sena kvällstimmar kan påverka dem som normalt sett är mer produktiva på andra tider av dagen.

- För studenter som är föräldrar eller har familjeåtaganden kan kvällstentamina innebära en konflikt med familjelivet och försvåra möjligheterna att upprätthålla en balans mellan studier och familjeansvar.

- För studenter som pendlar långa sträckor kan kvällstentamina skapa problem med transport, särskilt om de är beroende av kollektivtrafik som kanske inte är lika tillgänglig under sena kvällstimmar.

- Forskning indikerar att kognitiv förmåga och koncentration kan variera beroende på tidpunkten under dagen. Sena kvällstimmar kanske inte är optimala för alla när det gäller att absorbera och återge informatio

Frescativägen, 114 19 Stockholm, Sverige