25 underskrifter nådda
Till: riksdagen i huvudsak
NU ÄR DET NOG – Rädda rätten till personlig assistans och ett värdigt liv
NU ÄR DET NOG!
Jag startar denna namninsamling därför att jag inte längre tänker vara tyst.
Jag är trött på att människor med funktionsnedsättningar gång på gång ska behöva kämpa för sin rätt att leva ett värdigt liv.
Jag är trött på att vi ska behöva redovisa våra mest privata behov för att bevisa att vi behöver hjälp.
Jag är trött på att vi behandlas som en kostnad i stället för som människor.
LSS infördes för att människor med omfattande funktionsnedsättningar skulle ha möjlighet att leva ett liv som andra medborgare. Den visionen får inte fortsätta monteras ned.
En annan viktig fråga som nästan helt har försvunnit från debatten är huvudmannaskapet för personlig assistans.
Idag delas ansvaret mellan kommunerna och Försäkringskassan. För många innebär det otrygghet, olika bedömningar och en ständig kamp mellan olika myndigheter.
Ingen människa ska behöva hamna mellan kommunens och Försäkringskassans tolkningar av lagen.
Ingen människa ska behöva leva i oro för vem som ska ta ansvar för det stöd som är avgörande för att kunna leva ett självständigt liv.
Vi behöver ett nationellt, rättssäkert och likvärdigt system där samma regler gäller för alla, oavsett var i landet man bor. Den som behöver stöd ska inte behöva kämpa mot myndigheter. Den energin ska få användas till att leva.
Samtidigt är det märkligt tyst.
Inför valrörelserna hör vi debatter om kriminalitet, skatter, energi, sjukvård och ekonomi. Men var finns debatterna om personlig assistans, LSS och rätten till ett självständigt liv?
Var finns samtalen om de människor som varje dag kämpar för att få sina grundläggande behov tillgodosedda?
Var finns våra frågor i den politiska debatten?
Vi är hundratusentals människor med funktionsnedsättningar, anhöriga, familjemedlemmar och vänner som påverkas av dessa beslut varje dag.
Ändå känns det ofta som att vi har blivit osynliga.
Därför måste vi göra våra röster hörda.
Vi kan inte vänta på att någon annan ska lyfta våra frågor.
Vi måste själva visa att vi finns, att vi är många och att våra liv är lika mycket värda som alla andras.
Därför säger vi:
NU ÄR DET NOG!
Vi kräver att våra liv och rättigheter tas på allvar.
Vi kräver att människovärdet sätts före besparingar.
Vi kräver att rätten till självbestämmande, delaktighet och ett gott liv återupprättas.
Vi kräver att LSS återgår till lagens ursprungliga intention – att människor med omfattande funktionsnedsättningar ska kunna leva som andra.
Vi kräver ett nationellt huvudmannaskap för personlig assistans där ansvaret är tydligt, rättssäkert och lika för alla.
Vi kräver att frågor om funktionsnedsättning, LSS och personlig assistans får den plats de förtjänar i valrörelsen och i den politiska debatten.
Skriv under namninsamlingen.
Varför är det viktigt?
NU ÄR DET NOG!
Jag är trött på att vi med med funktionsnedsättningar gång på gång ska behöva kämpa för sin rätt att leva ett värdigt liv.
Jag är trött på att vi ska behöva redovisa våra mest privata behov för att bevisa att vi behöver hjälp. Jag är trött på att vi behandlas som en kostnad istället för som människor.
LSS infördes för att människor med omfattande funktionsnedsättningar skulle ha möjlighet att leva ett liv som andra medborgare. Den visionen får inte fortsätta monteras ned.
LSS infördes för att människor med omfattande funktionsnedsättningar skulle ha möjlighet att leva ett liv som andra medborgare. Den visionen får inte fortsätta monteras ned.
En annan viktig fråga som nästan helt har försvunnit från den politiska debatten är huvudmannaskapet för personlig assistans.
Idag delas ansvaret mellan kommunerna och Försäkringskassan. Resultatet blir ofta att människor hamnar mellan två system, två bedömningar och två olika synsätt.
Vi tvingas kämpa mot myndigheter istället för att få den hjälp vi behöver för att leva våra liv.
Det är inte värdigt ett välfärdssamhälle.
Vi behöver ett nationellt och rättssäkert huvudmannaskap där ansvaret samlas hos Försäkringskassan, så att bedömningarna blir likvärdiga oavsett var i landet man bor.
Ingen ska få sämre möjligheter till ett självständigt liv för att man råkar bo i fel kommun/stadsdelar.
Stödet ska utgå från människans behov – inte från vilken myndighet som ska betala.
När Socialdemokraterna 2015–2016 började tala om att kostnaderna för assistansen ökade för mycket förändrades debatten. Fokus flyttades från människors rättigheter till pengar, besparingar, fusk och kriminalitet.
Självklart ska fusk bekämpas.
Kriminella ska inte kunna utnyttja välfärdssystemen.
Men i jakten på fusket har vi med olika funktionsvariationer drabbats hårt.
Vi har fått se hårdare bedömningar, fler avslag och människor som förlorat den assistans som gjort det möjligt att leva ett självständigt liv.
Samtidigt finns fusk och kriminalitet inom många andra områden i samhället. Ändå har fokus gång på gång riktats mot en grupp människor som redan lever med stora utmaningar varje dag.
Konsekvenserna har varit förödande. Människor har förlorat sin frihet.
Människor har blivit isolerade. Familjer har splittrats.
Den psykiska ohälsan har ökat.
Och ja – människor har tagit sina liv efter att ha förlorat det stöd som gjorde livet möjligt att leva.
Detta handlar inte om lyx.
Det handlar inte om bekvämlighet.
Det handlar om rätten att leva.
Vi vill kunna träffa våra vänner.
Vi vill kunna vara föräldrar.
Vi vill kunna arbeta efter vår förmåga.
Vi vill kunna gå på konserter, resa, delta i aktiviteter och vara en del av samhället.
Vi vill kunna leva spontant och fatta våra egna beslut.
Vi vill kunna leva som andra.
Hur den kommer att överlämnas
När vi kan stå utanför Regeringsbyggnaden och protestera mot denna enorm nedmoterng de gjort av LSS lagen