Till: Stockholmshem, Hyresgästföreningen Stockholm

Öppet Byälvsvägen: Vi vill inte har låsta portar!

Vi vill att Stockholmshem omedelbart pausar planerna på att installera elektroniska låssystem och porttelefoner i Byälvsvägens låghus. Vi är många som inte vill ha denna "investering" och vädjar till Stockholmshem att genomföra en ordentlig enkätundersökning som tar reda på vad de boende på Byälvsvägen faktiskt vill.

Vidare vill vi att regionala Hyresgästföreningen slutar förhandla bort frågor som vi lokalt boende kämpat för. Hur ska människor vilja organisera sig för bättre livsvillkor om våra egna organisationer kör över lokaldemokratin?

Vänliga men bestämda hälsningar,
Öppet Byälvsvägen

Den allmännyttiga hyresvärden Stockholmshem har aviserat att de ska installera elektroniska lås och porttelefoner i alla Byälvsvägens låghus, vilket påverkar tusentals boende i Bagarmossen. Den lokala Hyresgästföreningen har tidigare satt stopp för dessa planer men nu har Stockholmshem istället förhandlat med den regionala Hyresgästföreningen, och helt enkelt meddelat hyresgästerna att arbetet ska göras redan vecka 40 och att detta innebär en permanent hyreshöjning på 31 kr/månad.

Vi är många:
– som inte vill ha låsta portar,
– som tycker att det funkar fantastiskt som det är,
– som vill att barnen ska kunna gå in och ut på gården och hälsa på hos sina grannkompisar utan problem,
– som inte kan vara tillgängliga på telefon för att öppna,
– som är oroliga för det tekniska krångel som systemet kan innebära,
– som inte har råd med den hyreshöjning som investeringen innebär,
– som hellre vill se investeringar i våra gemensamma gårdar än på repressiva satsningar på lås och övervakning,
– som tror att öppenhet och rörlighet är bättre sätt att skapa trygghet än isolerande och separerande lås.

Vi vill:

1) att Stockholmshem omgående pausar planerna på installation och genomför en ordentlig enkätundersökning hos alla boende för att se om insatsen verkligen har stöd hos de boende. Vi tror inte det.

2) att Hyresgästföreningen Region Stockholm slutar gå förbi lokalföreningarna.

Bilden för namninsamlingen är gjord av Malin Skogberg Nord i samband med organiseringen av "Byälvsvägen mot ombildning". Bilden används med upphovspersonens tillstånd.

Hur den kommer att överlämnas

Insamlingen kan skickas till förvaltaren för Stockholmshem om den genererar relevant respons, liksom till Hyresgästföreningen både lokalt och regionalt.

Byälvsvägen, Stockholm, Sverige

2020-09-22 15:36:54 +0200