Till: Den moderatledda alliansen i Stockholms läns landsting

Öppna gynmottagningen i Vällingby, NU!

Vi kräver att den moderatledda alliansen i Stockholms läns landsting tar tillbaka de senaste nedskärningarna och öppnar gynmottagnigen i Vällingby omedelbart.
Tillgången till gynvård handlar om alla kvinnors rätt till en jämlik vård, i förlängningen en fråga om liv och död.

Moderaterna har styrt landstinget i Stockholm i 13 år nu och slutar aldrig förvåna oss med sin nedskärningspolitik.

Nu har man stängt gynmottagningen i Vällingby. Alliansstyret i region Stockholm hänvisar kvinnor i vår stadsdel till andra gynmottagningar utanför vårt stadsdelsområde. Hur ska det gå till med en stadsdel på över 75000 invånare? Det är helt enkelt en ovärdig och livsfarlig politik.

Kvinnors hälsa behöver tas på större allvar, tillgängligheten till läkare behöver öka och gynmottagningar behöver finnas nära. Istället ser vi en utveckling som går åt motsatt håll — där allt fler gynmottagningar stänger. Detta för med sig långtgående negativa konsekvenser. För när kvinnor behöver söka vård långt bort i till exempel en annan stadsdel, så är risken stor att man avstår att söka vård — det långa avståndet innebär alltså ett rejält hinder, något som vi menar är både allvarligt och mycket oroande.

Vi vill hantera detta problem. För oss är det självklart att det är de folkvalda politikerna i Region Stockholm som ska se till att vårdutbudet är tillräckligt stort och att den geografiska spridningen av vårdgivare är jämlik över länet. Detta ansvar kan aldrig överlåtas till marknaden. När marknaden inte levererar måste politikerna säkerställa att medborgarna slipper lida. Därför måste det finnas tillgängliga mottagningar även i Vällingby och i Västerort. För oss är det en självklarhet att alla kvinnor har rätt till bra och likvärdig vård — och det oavsett hemadress.

Håller du med oss? Skriv då under protesten och sprid den till fler i ditt nätverk, visa att vi behöver lika vård för alla!

112 21 Stockholm, Sweden

2019-10-17 19:57:06 +0200