Protestvåg mot nedskärningar

Stängda skolor, fritidsgårdar som aldrig öppnar och långa vårdköer. Nedskärningarna drar över hela Sverige och kommunerna sparar in överallt där de kommer åt. Förutom på politikernas löner.

Men vi kan göra något! Regeringen kommer att lägga en höstbudget och då måste vi få in våra krav så fort som möjligt.

Genom att vi samlar lokala upprop i hela Sverige sätter vi press från botten. När alla samlas kan vi sen lämna över det på nationella nivå med ett helt land bakom oss.

Skriv under ett upprop där du bor eller bli en lokal ledare i Protestvåg mot nedskärningar!

PS Vi har redan stoppat en nedläggning av Nattis i Örnsköldsvik så vi vet att det fungerar.

Hitta din lokala kampanj

Din plats

av 35 000 underskrifter
genom lokala kampanjer

(27) kampanjer

• Sölvesborg
    Lägg ej ner Falkalyckans äldreboende
    Falkalyckan är ett demensboende. Dementa personer behöver trygghet och kontinuitet och sin invanda miljö. Därför ska de inte tvingas flytta.
    27 av 100 Underskrifter
    Skapad av Lars Erik Jonsson
  • Norrköping
    Stoppa planerade neddragningar i demensvården i Norrköping
    Det får inte ske! Att spara ÄNNU mer på personal inom äldre och demensvård skulle innebära en katastrof för organisationen. Man går redan nu på knäna med för lite personal, där vakanta rader står tomma på avdelningarna och där sjuka inte ersätts med vikarier fullt ut. Vi som arbetar som undersköterskor och vårdbiträden kan inte tillgodose de behov som de gamla och dementa människorna har rätt att få. Ytterligare nedskärningar på personal, skulle innebära att patientsäkerheten äventyras å det grövsta. Det skulle kunna innebära att allvarliga misstag kan ske och att de med demenssjukdom i värsta fäll vanvårdas. Det är ett scenario som inte får bli aktuellt under några omständigheter!
    1 345 av 2 000 Underskrifter
    Skapad av Ann Björling
  • Gothenburg
    VARSLA INTE PERSONALEN I FOLKETS HUS HAMMARKULLEN
    Folkets Hus Hammarkullen är en viktig samlingspunkt för hela stadsdelen och hjärtat i det myllrande föreningslivet i Hammarkullen och hela Angered. I huset som ligger mitt på torget hålls möten, fester, konferenser, kulturkvällar, utställningar, konserter, skolbio, läxläsning och minnesstunder mm. Folkets Hus styrelse har pga. rädsla för minskat anslag från stadsdelen beslutat att säga upp personal i Folkets Hus Hammarkullen. Vi (personalen i huset) tror att huset behöver vara bemannat med kunnig och kompetent personal som känner föreningar och människor i området för att skapa en öppen och demokratisk mötesplats, det ska vara ett rent och fint hus utan skadegörelse och med fungerande ljud, ljus, teknik, möblering och som kan erbjuda service i samband med uthyrning för konferenser och andra arrangemang. Personalen i Folkets hus Hammarkullen har lång erfarenhet av att jobba med dessa frågor och har kämpat länge med hur man ska uppföra sig och respektera varandra när man besöker eller hyr Folkets hus, det är ingenting som sköter sig självt utan kräver mycket jobb och som fortsättningsvis kommer kräva mycket arbete, ett slags uppfostringsarbete. Nedskärningar och varslad personal i Folkets hus kommer innebära att huset om det skall kunna vara öppet får hyras ut obemannat till stora delar, kanske med något slags tvätt lås system, det har visat sig i området att det inte har fungerat särskilt bra. Att spara in pengar på Folkets hus, fritidsgårdar, parklekar och medborgarkontor är en kortsiktig lösning som kommer ge stora problem i framtiden, speciellt i områden som Hammarkullen som är med på listan över särskilt utsatta områden. I dessa områden behöver man stärka dessa krafter för att motverka kriminalitet och utanförskap. Mer poliser kommer aldrig ensamt lösa dom här problemen, vilket dom påpekar själva! Vi måste ge människor i dom här områdena förutsättningar att lyckas och skapa en framtidstro som kan vända den negativa utveckling som leder till våld och utanförskap. Vi tror att dom här besparingarna kommer kosta oss dyrt i framtiden och kommer leda till fler barn som inte klarar skolan och hamnar utanför samhället med allt vad det innebär. Vi läser dagligen om linbanor, utredningar och projekt som kostar 100 tals miljoner och som inte mynnar ut i någonting alls, tänk hur många lärare, fritidspedagoger och personal i Folkets hus det hade finansierat. Personalen i Folkets Hus Hammarkullen
    137 av 200 Underskrifter
    Skapad av Federico Escobar
  • Gothenburg
    Hemtjänstupproret i Göteborgs stad
    Att politiker,stadsdelsdirektörer,sektorschefer,områdeschefer och enhetschefer börjar lyssna på oss som är proffs på vårat jobb. Vi vill inte förlora mer kollegor och förhindra så inte fler drabbas av psykisk ohälsa.
    353 av 400 Underskrifter
    Skapad av Silvana Vretoska
    Rädda Kulturskolans Teater Fågel Blå
    Fågel Blå Teatern har under generationer varit en viktig del av Stockholms kulturarv och en möjlighet för stadens barn och unga att få delta i teater och kulturaktiviteter och undervisning. Dessutom är det den enda scenen för framträdanden-musikal, dans, teater och musik i den norra delen av staden. Kulturskolan i Stockholm har sina rötter i Vår Teater som startades på 1940-talet av Elsa Olenius med hjälp av väninnnan Astrid Lindgren. Verksamheten startade I Medborgarhuset och utvidgade verksamheten med teatern på Östermalm på 1970 talet. Det är viktigt att förvalta Vår Teaters och Kulturskolans kulturarv som varit en grund till generationer av unga skådespelare, regissörer och författare.
    1 255 av 2 000 Underskrifter
    Skapad av Therese Lindström
  • Lägg inte ner Hjälplinjen!
    "Om inte Hjälplinjen hade funnits när jag som bäst behövde den, då vet jag inte om jag hade kunnat berätta för dig om det idag. Jag var i min stuga som ligger uppe i fjällen, långt från allmänna vägar. Mitt i natten, under en kraftig snöstorm ringde telefonen och jag fick veta att min syster hade gått bort i en olycka. Jag reagerade kraftigt och ringde en vän, mitt i samtalet tar min pott slut. Det enda jag kunde komma på då var att ringa Hjälplinjen - att det inte kostar något att ringa dit räddade mycket möjligt mitt liv, och jag är säker på att många, många andra har blivit räddade på samma vis. Hjälplinjen behövs verkligen!" Den psykiska ohälsan växer och trycket på alla hjälplinjer är stort, då kan vi inte med rent samvete dra in på de få som finns. Det behövs snarare fler personer som kan svara på fler linjer, dygnet runt. Psykisk ohälsa och kriser följer inte klockan, årstider eller helger! Den tar heller ingen hänsyn till om du har arbete eller ej, eller vilken ålder du är i. Hjälplinjen är ett enormt stöd för de som mår akut psykiskt dåligt och via telefon, anonymt, kan få psykologiskt stöd. Det är inte alla som kan åka till en akutmottagning och att då kunna ringa i en kris är en ovärderligt tillgång som vi borde vårda. Från 1177; I ett samtal med Hjälplinjen kan du få hjälp med att sortera tankar och känslor. Man kan även få råd om hur du kan söka dig vidare för att få rätt hjälp. De som svarar har stor erfarenhet av att stödja människor i kris och alla har professionell utbildning som exempelvis psykolog, socionom eller sjuksköterska. Vi är många som har behövt och många som kommer behöva akut stöd, så vi uppmanar er att inte lägga ner varken Hjälplinjen eller andra linjer och stöd! En dag kan det vara någon av er som lagt ner linjerna som hamnar i akut kris, ingen är skonad och bara det är skäl nog att bevara Hjälplinjen!
    346 av 400 Underskrifter
    Skapad av Kristin West Picture
    Nej till stängda parklekar och fritidsgårdar i Farsta
    Det är oerhört viktigt att erbjuda våra unga en meningsfull fritid och ovärderlig för det förebyggande arbetet. Vår unga måste ha platser att gå till där det finns engagerad personal. Utan dessa verksamheter finns risk att man istället skapar otrygghet för våra ungdomar. Vi vill att Farsta ska fortsätta vara en bra plats att växa upp i och för att vara det är det viktigt att bevara våra fungerande verksamheter. Nej till att stänga våra parklekar och fritidsgårdar i Farsta.
    780 av 800 Underskrifter
    Skapad av Marre Mayr Picture
  • Norrköping
    Undersköterskeupproret - Norrköping
    Därför att den kommunala vård och omsorgssektorn, äldreomsorg och hemtjänst är ett sjunkande skepp, där ytterligare aviserade besparingar kommer innebära en katastrof. Vi undersköterskor måste få drägligare arbetsförhållanden, vettiga scheman och i förlängningen en högre lön, inte ännu mera besparingar. Det är liksom nog nu!!
    1 066 av 2 000 Underskrifter
    Skapad av Ann Björling
    Stoppa nedskärningarna i förskolan i Stockholm!
    Den grönblåa majoriteten i Stadshuset har lagt ett förslag till budget för 2020. Förskolan får totalt en budgetökning på 0,9 procent. Det är alldeles för lite för att täcka kostnaderna för löner och inflation. Enligt Sveriges kommuner och landstings (SKL) prisindex för kommunala verksamheter behövs en ökning av budget för 2020 med 2,7 procent för att täcka pris- och löneökningar. Vi kan inte acceptera att det ska göras besparingar inom förskolan! Alla barn har rätt till en god barnomsorg och all personal inom förskolan har rätt till goda arbetsvillkor.
    304 av 400 Underskrifter
    Skapad av Sanna Sjögren
  • Örnsköldsvik
    Rädda Nattis!