Till: Örnsköldsviks kommun, Socialdemokraterna och Bildningsnämnden

Rädda Nattis!

Socialdemokraterna backade!

2015 sa man att "Nattis är här för att stanna" nu säger kommunen "lägg ner Nattis". I våras räddade oppositionen och vänsterpartiet Nattis tillfälligt men i november tas beslutet om Nattis vara eller icke vara för gott, skriv under kampanjen för att rädda Nattis i Örnsköldsvik nu »

Barnomsorg på ”obekväm arbetstid” behövs. För alla som bland annat jobbar inom vård och omsorg, inom handels och restaurangverksamhet, på brandstationen och inom polisen, alla som jobbar skift på fabrikerna, som jobbar som journalister, inom transport, sjöfart och inom kulturutveckling. Det är många skattebetalare som jobbar på ”obekväma arbetstider.” Utan Nattis skapar vi större klyftor i samhället och minskar människors möjligheter till ett fungerande liv.

Nattis borde ses som ett medel för att fler ska kunna jobba överhuvudtaget. Kommunen borde göra det mer tillgängligt för människor att kunna jobba under andra tider genom att öka information om nattis, och skapa möjligheter så att ännu fler kan få ihop sina livspussel och chans till jobb. Det skulle öka kommunens attraktivitet, arbetsmarknad och ger mer skatteintäkter då fler jobbar.

Med en nedläggning av Nattis är inte det möjligt.

Utan Nattis kan många komma att behöva tacka nej till jobbmöjligheter via arbetsförmedlingen pga av att det är på ”obekväm arbetstid”, vilket kan resultera i att tappa ersättning från eventuell a-kassa och sätta människor i väldigt svåra situationer.

Det är långt ifrån alla som jobbar efter "normen" 7-16, 8-17.

Att INTE följa utvecklingen om tillgänglighet i samhället är viktigare och viktigare är otroligt bakåtsträvande och verkligt omodert. Att barnomsorg på ”obekväm arbetstid” år 2019 inte behövs är en illusion och INTE verkligheten.
Många som jobbar på ”obekväma arbetstider” är mitt i de mest verksamma arbetsår och KAN och VILL kunna jobba.

De som har sina barn på Nattis har LIKA STORT behov av barnomsorg som de som har sina barn på dagförskola, LIKA STORT behov.

Hur stor blir besparingen av att avveckla nattis? Och vilka blir kostnaderna och konsekvenserna som påföljd?

Tillgång till Nattis är en förutsättning för att många ska kunna jobba överhuvudtaget!

/Maria, förälder med barn på förskola
Linnéa och Peter, restaurangägare och föräldrar till barn på Nattis
Linda Westerlund Berglund och Daniel Berglund, föräldrar till barn på Nattis

Källor:

Allehanda, "Nattis" är här för att stanna, https://www.allehanda.se/artikel/nattis-ar-har-for-att-stanna

Allehanda, Nattis och kulturskolan räddade tills vidare – Socialdemokraterna överkörda, https://www.allehanda.se/artikel/nattis-och-kulturskolan-raddade-tills-vidare-socialdemokraterna-overkorda

Allehanda, Nattis osäkra ställning skapar stor oro – prisbelönta krögarduon: "Skulle det gå igenom så kan vi inte längre ha öppet", https://www.allehanda.se/artikel/nattis-osakra-stallning-skapar-stor-oro-prisbelonta-krogarduon-skulle-det-ga-igenom-sa-kan-vi-inte-langre-ha-oppet

Hur den kommer att överlämnas

Överlämning kommer ske till beslutsfattare innan nästa möte Bildningsnämndens har där beslut om Nattis kommer fattas.

Örnsköldsvik, Sweden

2019-11-05 12:40:36 +0100