Till: Beslutsfattande politiker i Norrköpings kommun

Stoppa planerade neddragningar i demensvården i Norrköping

Vi vill att man ska rösta ned den styrande kvartettens (S, L, C, KD) sparförslag på demensvården i Norrköpings kommun, i kommunfullmäktige den 26 januari 2020. Förslaget att spara in på personal inom demensvården, det handlar om nästan 100 tjänster som ska bort, har redan röstats ned tre! gånger i vård och omsorgsnämnden. Nu ska det upp och bestämmas i kommunfullmäktige. Där är Miljöpartiet vågmästare och har redan nu bestämt sig för att rösta på den styrande kvartettens förslag. Det får inte ske!

Varför är det här viktigt?

Det får inte ske! Att spara ÄNNU mer på personal inom äldre och demensvård skulle innebära en katastrof för organisationen. Man går redan nu på knäna med för lite personal, där vakanta rader står tomma på avdelningarna och där sjuka inte ersätts med vikarier fullt ut. Vi som arbetar som undersköterskor och vårdbiträden kan inte tillgodose de behov som de gamla och dementa människorna har rätt att få.

Ytterligare nedskärningar på personal, skulle innebära att patientsäkerheten äventyras å det grövsta. Det skulle kunna innebära att allvarliga misstag kan ske och att de med demenssjukdom i värsta fäll vanvårdas. Det är ett scenario som inte får bli aktuellt under några omständigheter!

Norrköping, Sweden

• Min chef har redan nya scheman o jag blir övertalig medan mina medarbetare får ännu mer att göra!
  • Dags och kämpa för de äldre och oss undersköterskor !
  • Våra äldre har rätt till ett meningsfullt och värdigt liv.

2020-01-17 20:57:15 +0100

1,000 underskrifter nådda