Till: Sveriges regioner, beslutsförfattare och politiker

Lägg inte ner Hjälplinjen!

Hej alla sveriges regioner och politiker!
Stäng inte ner Hjälplinjen!

"Om inte Hjälplinjen hade funnits när jag som bäst behövde den, då vet jag inte om jag hade kunnat berätta för dig om det idag. Jag var i min stuga som ligger uppe i fjällen, långt från allmänna vägar. Mitt i natten, under en kraftig snöstorm ringde telefonen och jag fick veta att min syster hade gått bort i en olycka. Jag reagerade kraftigt och ringde en vän, mitt i samtalet tar min pott slut. Det enda jag kunde komma på då var att ringa Hjälplinjen - att det inte kostar något att ringa dit räddade mycket möjligt mitt liv, och jag är säker på att många, många andra har blivit räddade på samma vis. Hjälplinjen behövs verkligen!"

Den psykiska ohälsan växer och trycket på alla hjälplinjer är stort, då kan vi inte med rent samvete dra in på de få som finns. Det behövs snarare fler personer som kan svara på fler linjer, dygnet runt. Psykisk ohälsa och kriser följer inte klockan, årstider eller helger! Den tar heller ingen hänsyn till om du har arbete eller ej, eller vilken ålder du är i.

Hjälplinjen är ett enormt stöd för de som mår akut psykiskt dåligt och via telefon, anonymt, kan få psykologiskt stöd. Det är inte alla som kan åka till en akutmottagning och att då kunna ringa i en kris är en ovärderligt tillgång som vi borde vårda.

Från 1177;
I ett samtal med Hjälplinjen kan du få hjälp med att sortera tankar och känslor. Man kan även få råd om hur du kan söka dig vidare för att få rätt hjälp. De som svarar har stor erfarenhet av att stödja människor i kris och alla har professionell utbildning som exempelvis psykolog, socionom eller sjuksköterska.

Vi är många som har behövt och många som kommer behöva akut stöd, så vi uppmanar er att inte lägga ner varken Hjälplinjen eller andra linjer och stöd!

En dag kan det vara någon av er som lagt ner linjerna som hamnar i akut kris, ingen är skonad och bara det är skäl nog att bevara Hjälplinjen!

2019-11-23 17:24:30 +0100

2019-11-22 23:32:16 +0100