Till: SL och politikerna i region Stockholm

Äldrediskriminering - stoppa bussböter för pensionärer

Nu har kontrollanterna fått instruktioner om att inte bötfälla äldre med gamla telefoner:

Bygg om bussarna i Stockholm för att det ska gå att blippa bak i bussen. Under tiden ska de stoppa bussböterna som drabbar äldre som inte har smartphone och digitalt bankID.

I mars beslutade sig Region Stockholm för att stänga framdörren på sina bussar. Det var ett bra beslut och efter påtryckningar för att skydda busschaufförerna från covid19. Bra såklart.

En effekt av det blev att de som reser med reskassa inte kan blippa sitt kort då läsaren sitter längst fram i bussen. Under en tid har regionen inte bötfällt de som åker buss och som inte kunnat blippa. Nu vill Region Stockholm ta i med hårdare tag, främst mot äldre.

Läs mer: https://www.dn.se/sthlm/kritikstorm-mot-sl-efter-skarpning-av-biljettregler/

Äldre hör av sig till tidningar och pensionärsföreningar och gråter. Många äldre har långt till närmsta knutpunkt med flera kilometers gångavstånd och svårt att gå. Dessutom har många äldre inte bankID och smartphone som löser problemet för de flesta yngre.

I region Sörmland och Västmanland löstes frågan snabbt och lätt genom att de flyttade kortläsarna bak i bussen. De började redan i april medan dumsnåla politiker i Stockholm inte lyft ett finger. Istället ska de jaga pensionärer som vill göra rätt för sig men inte kan. Det är inget annat än äldrediskriminering.

Hur den kommer att överlämnas

På ett covid19-säkert sätt

Lindhagensgatan 98, 112 18 Stockholm, Sverige