Till: Kommunstyrelsen i Nacka kommun

Rädda Hästhagens förskola!

Stoppa nedläggningen av Hästhagens förskola.

Hästhagens förskola är mycket uppskattad av föräldrar, barn och personal. Förskolan har funnits i området sedan 1968 och är en trygg och bra miljö för barnen med stora ytor för lek och lärande både inne och ute. Läget intill Nacka naturreservat är oslagbart. Det finns plats för cirka 40 barn.

Förskolan hotas nu av nedläggning. Anledningen som anges är att den renovering som man anser är nödvändig blir för dyr i förhållande till det prognostiserade barnantalet. Att kommunen nu påstår att förskolan har, och kommer att ha, för få elever är märkligt. Det har aldrig tidigare flaggats för att verksamheten inte går runt, även om storleken på barngrupperna alltid har varierat över tid. Tvärtom har det tidigare funnits förslag på att bygga en ännu större förskola i Hästhagen. Därtill är det uppenbart att den kraftigt ökade byggnationen i Sickla innebär att det kommer finnas ett behov av fler förskolor. Det närmaste alternativet är föräldrakooperativet Blåbäret som i dagsläget inte har några lediga platser och 25 barn i kö. Optimus i Järla sjö har ca 130 barn i kö och Universum har ca 70 barn som väntar plats.

Beslutsunderlaget är bristfälligt på ett flertal punkter och reflekterar inte verkligheten. De uppskattade renoveringskostnaderna är omotiverat höga och allt behöver inte göras på en gång. Vi ser flera pragmatiska förslag på hur en renovering skulle kunna genomföras till en lägre kostnad och över en längre tid.

Det är inte rimligt att alla Nackas barn ska samlas på stora förskolor med hundra barn eller fler, i centrala lägen med små gårdar. Mindre förskolor med närhet till våra bostadsområden måste också kunna få finnas kvar. Det är en fråga om prioritering och vi anser att Nackas barn är värda det samt att föräldrar måste ha möjlighet att välja vilken förskola som passar deras barn bäst.

I samband med nedläggningen erbjuds våra barn istället en plats på Växthusets förskola i Sickla men de lokalerna finns inte med i inriktningsbeslutet av nybyggnationen av området. Det innebär sannolikt att våra barn kommer att behöva byta förskola ytterligare en gång. Det kan vi inte acceptera. Nackaborna fick i år en skattesänkning som gör mycket liten skillnad för varje enskild person men på samhällsnivå kan pengarna göra stor skillnad för att säkra våra barns framtid och bevara bra och trygga förskolor och skolor.

Vi som skriver under vill att förslaget om nedläggningen av Hästhagens förskola ska stoppas. Namninsamlingen kommer att lämnas in till kommunstyrelsen i Nacka kommun på måndag den 22 februari innan kommunstyrelsemötet där beslut om förskolans framtid kommer tas.

/Föräldrar på Hästhagens förskola

131 33 Hästhagen, Sverige