Till: Länsstyrelsen

Rädda lodjuret!

Lodjuret är ett skyggt och magnifikt djur som idag är klassat som ”sårbart”. Inte minst är det ett djur som är utsatt för en omfattande illegal tjuvjakt på cirka 100-150 djur årligen. Ändå tillåter landets länsstyrelser en omfattande licensjakt över hela landet (164 djur i södra och mellersta Sverige, siffrorna för de norra delarna har ännu inte offentliggjorts)!

Att lodjuret fått statusen ”sårbart” av forskarna betyder att de tror att det i framtiden kommer finnas ett så lågt antal lodjur att de kan ha svårt att överleva. Det finns cirka 1 250 lodjur i Sverige idag. Forskarna tror att det kommer att minska för varje år eftersom det kommer att födas färre ungar varje år (vilket inte är så märkligt eftersom jakten sker under lodjurets parningstid, i mars).

En sårbar art måste vi hjälpas åt att skydda extra noga. I det läget är det svårt att förstå varför jakt ska tillåtas annat än i undantagsfall (som för att skydda renar i Norrland). Men mitt under lodjurets parningstid (mars månad) ska alltså jaktlag över hela landet döda och stressa lodjuren (som är ett eftertraktat ”trofédjur”, jägarna får behålla skinnet), som inte har skuggan av en chans. Jagade av hundar och scoter tar dom sin tillflykt upp i ett träd och blir ett enkelt byta att skjuta.

Vi kräver att denna barbariska jakt stoppas!

Vi kräver att denna barbariska jakt stoppas!

2023-03-03 19:44:27 +0100

1,000 underskrifter nådda