Till: Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämndens ordförande Per Einarsson (Kd)

Rädda psykiatrin i Skåne - satsa på personalen!

När det kommer till psykiatrisk vård är det viktigt att vården är lika självklar som vid fysiska problem och att det är lätt att söka till rätt plats i vården oavsett var i Skåne du bor.

Idag ser vi hur akutplatser för psykiatrin försvinner i stor omfattning i Kristianstad, Lund och Helsingborg. Vårdplatsbristen är i många fall en brist på den personal som krävs för att ge den vård som behövs.

Det är personalpolitiken som under flera år pressat vårdpersonalen. Det är tydligt att “mer av samma” strama budgetar, rigida schemaläggning och ständig stress inte kommer att skapa en välfungerande arbetssituation eller en god vård för de som behöver den. Det skapar långa köer vilket utsätter barn, unga och vuxna för onödigt lidande och risk för försämring av sjukdomstillstånd.

Som arbetsgivare bär Region Skåne ansvar för var och en av sina anställda. Personalpolitiken och regionens ansvar som arbetsgivare är direkt avgörande för att lösa sjukvårdens kriser.

Det måste byggas upp en väl utbyggd sammanhållen psykiatri med mycket bättre tillgänglighet än idag runt om i hela Skåne. Läget är akut. Det borgerliga styret i regionen måste göra om personalpolitiken så att fler vill börja jobba inom psykiatrin och fler orkar stanna kvar. Därför kräver vi:

- Höjda löner
- Ökat personalinflytande över arbetstiden
- Förkortad arbetstid för att ge god återhämtning
- Extra pengar för satsningar på arbetsmiljön
- En handlingsplan för förbättrad arbetsmiljö i dialog med personal, medarbetare och fackförbund
- Att regionen avskaffar karensdagen
- Att det prioriteras tid i schemat för fortbildning och kompetensutveckling

Kom med och skriv under! Tillsammans visar vi det borgerliga styret att vi är många som ser att regionen måste satsa på sjukvårdspersonalen! Personalen kan inte springa ännu fortare – jobba övertid – jobba sig sjuka. Nu krävs en förändring för att rädda den skånska psykiatrin.

Skåne län, Sverige

2023-12-25 21:41:27 +0100