Till: Migrationsverket

#rättvisaförtessie

Rätta beslut om återreseförbud för Tessie!

Tessie kommer från ett land i Europa som inte är med i EU. Hon hamnade i Sverige på grund av människohandel. Polisen hade spanat på lägenheten där Tessie och en annan kvinna utnyttjades i prostitution och sent en kväll slog de till och grep en hallick och en sexköpare. Tessie fick komma till Talita.

Sedan dess har Tessie genomgått Talitas ettåriga program och därefter fått stöd
ytterligare ett år i vår utslussningslägenhet. Numera har hon eget boende, studerar samt jobbar hos Talita. Själv säger hon att hon är en helt ny människa. Vi kan bara hålla med. Tessie är en fantastisk tillgång för oss och en ovärderlig resurs för de utsatta kvinnor vi hjälper.

Nyligen nekades Tessie asyl. Hon måste lämna landet. Men utöver det så beläggs hon med återreseförbud i två år (!) Det betyder att hon inte kan få arbetstillstånd under denna tid och alltså inte kan fortsätta jobba hos oss.

Skälet för beslutet? Att Tessie ”höll sig undan” och inte sökte asyl direkt vid ankomst till Sverige. Men hur kan det vara Tessies fel att hon befunnit sig illegalt i Sverige under en period innan hon sökte asyl? Det ligger i människohandelns natur att det är kriminella nätverk som lurar kvinnor till ett främmande land där de tvingas sälja sex utan att ha papper eller rätt att stanna i landet. Ofta under dödshot eller hot om att familjemedlemmar dödas om de kontaktar myndigheter och berättar vad de tvingats till.

Det vore en katastrof om Tessie tvingades lämna Sverige. Vi behöver henne!

Se filmen med Tessie på Talitas facebooksida: https://www.facebook.com/TalitaSverige/videos/668146594652394/

För att Tessie behandlats orättvist av svenska myndigheter

2022-10-29 21:29:11 +0200

1,000 underskrifter nådda