Till: Tjänstemän och politiker i Karlsborgs kommun

Satsa på truppgymnastiken vid ombyggnaden av Moliden!

Truppgymnastiken i Karlsborg har länge varit i behov av lokalanpassningar, smart redskapsförvaring och höj- och sänkbara gropar för säker landning. Nu planeras tillbyggnad av Molidens idrottshall och vi vill att kommunen tar chansen att anpassa utbyggnaden även efter truppgymnastikens verksamhet.

Satsa på alla idrottande barn
Vi är mycket glada över att Karlsborgs kommun planerar en tillbyggnad av Molidens idrottshall. Behovet av fler lokaler och träningstider är stort. De aktiva idrottsföreningarna lovades inledningsvis stor delaktighet i planeringsprocessen för att utformningen av utbyggnaden skulle bli så bra som möjlig och svara mot behoven. Andra idrottsföreningars efterfrågade speciallösningar har redan godkänts, men Karlsborgs Gymnastikförening har hittills inte fått något gehör alls för sina önskemål om lokalanpassningar för truppgymnastiken. Det är givetvis glädjande att kommunen hörsammat några idrottsföreningars behov av nya lokaler och specialredskap, men vi vill uppmana beslutsfattarna att inte favorisera någon enskild idrott vid ombyggnaden utan satsa på kommunens alla idrottande barn. Det finns goda möjligheter till extern finansiering, så att alla idrottsföreningar som nyttjar hallen kan utveckla sin verksamhet.

Växande förening
Truppgymnastiken i Karlsborg bedriver en helt enastående idrottsverksamhet, som få om några kommuner med liknande befolkningsstorlek kan mäta sig med. Ledarna är otroligt skickliga och hängivna och intresset för att få en plats är stort, med många barn i kö. Just nu planeras en sjunde träningsgrupp efter årsskiftet. Då kommer föreningen att ha drygt 110 aktiva barn och ungdomar mellan 7–17 år och efterfrågan på träningstider ökar ännu mer. Men det är inte bara brist på träningstider som utgör hinder för verksamheten, utan även att dagens lokaler inte är anpassade för truppgymnastiken.

Gropar för volter saknas
Vissa träningsmoment går inte att göra i Karlsborg i dag, utan föreningen tvingas regelbundet att hyra in sig i andra gymnastikhallar i Skaraborg för att gymnasterna ska få chansen att utvecklas på ett säkert sätt. Att träna på annan ort är tidskrävande och innebär extra kostnader för föreningen, långa dagar för gymnasterna och extra körning för oss föräldrar. Det är också svårt att få träningstider, då lokala föreningar har förtur till dessa tider. Föreningen tappar även en del ungdomar som börjar träna och tävla för andra klubbar, när Karlsborg inte kan erbjuda den träning och de redskap de behöver.

Smartare redskapsförvaring behövs
Ledare och föräldrar behöver i dag lägga ca 45 minuter vid varje träningstillfälle för att ta fram och plocka bort de redskap som behövs för träningen. De flesta grupper tränar två gånger i veckan. Det blir mycket släpande och bärande. Givetvis ställer vi föräldrar och andra anhöriga upp för att våra barn ska få hålla på med den idrott de älskar och mår så bra av. Men detta borde kunna lösas på ett mycket enklare sätt med en bättre planering av hallen och smarta förvaringslösningar för redskapen, så att exempelvis tumblinggolvet inte behöver byggas ihop och rivas vid varje träning. Vi har sett sådana lösningar med egna ögon i Billingehov i Skövde och det är inte orealistiskt att bygga in liknande i Moliden i samband med den planerade ombyggnaden. Ledarna ska inte behöva lägga så mycket extra tid på logistik och resor, de har nog med att träna våra barn!

Missa inte chansen vid ombyggnaden
För att ekvationen med redskap, träningstid, säker träning och gymnasternas utveckling ska gå ihop behövs anpassningar för truppgymnastik i den nya eller gamla hallen. Det finns utmärkta möjligheter i och med ombyggnaden att planera för smart förvaring och de lösningar som efterfrågas, så att våra barn kan träna på hemmaplan. Med tanke på hur sällan en idrottsanläggning byggs, vore det väldigt synd att inte ta chansen att göra det så bra som möjligt för de föreningar som nyttjar hallen. Det handlar om en engångskostnad vid utbyggnaden nu, som kommunens gymnastiserande barn och ungdomar sedan kan ha glädje av i många decennier framöver.

Möjlighet till extern finansiering
Det finns flera externa bidrag gymnastikföreningen kan söka för de efterfrågade anpassningarna. Vi föräldrar har också fått klartecken från Allmänna Arvsfonden om att den önskade tillbyggnaden för gymnastiken är godkänd för att söka deras lokalbidrag, vilket vid ett positivt besked sannolikt skulle täcka allt, eller stora delar av kostnaderna för truppgymnastikens anpassningar – beroende på vilka lösningar kommunen och gymnastikföreningen gemensamt kommer fram till. Men dessa ansökningar behöver utformas i dialog med kommunen då de bland annat kräver detaljerade budget- och projektupplysningar.

Lyssna på gymnastikföreningen
Vi föräldrar hoppas därför på ett gott samarbete i den fortsatta planeringen av utbyggnaden och vädjar till politiker och tjänstemän i Karlsborgs kommun att samarbeta med gymnastikföreningen i utformningen av utbyggnaden. Föreningens ledare vet vad som behövs och hur hallen kan utformas på bästa sätt.

Låt truppgymnastiken utvecklas och blomstra i vår kommun!

Vi som skriver under detta upprop till kommunen är föräldrar till aktiva barn inom truppgymnastiken i Karlsborgs gymnastikförening, samt andra närstående och supportrar till de idrottande barnen.

Hur den kommer att överlämnas

Namninsamlingen skickas till kommunen.

Flottiljvägen 1, 546 30 Karlsborg, Sverige

2023-12-05 06:42:11 +0100