Till: Bostadsminister, Per Bolund

Ska privata hyresvärdar tillåtas använda hyresmarknaden som en sedelpress?

Kära folkvalda: Privata fastighetsägare ska inte ha makten över bostadsbeståndet – Gränsen är nådd! Ni måste sätta stopp!

Privata hyresvärdar: Ni har ingen rätt att behandla lägenheter som era privata leksaker.

Våra folkvalda måste göra det omöjligt för privata värdar att utplåna vårt kulturarv, att strunta i k-märkningar, att riva ut fullt fungerande köksinredningar från 40-50-talet, att hänsynslöst slösa med våra gemensamma resurser.

Det ska inte vara möjligt för dessa värdar att höja hyrorna så att folk inte kan bo kvar. Sätt stopp för renovräkningarna i Sverige! Ge exempelvis Boverket sanktionsmöjligheter! Se till att Hyresnämnden värnar hyresgästerna och inte främst fastighetsägarna! Till 99 procent dömer nämnden till värdarnas fördel.

I FN:s deklaration för mänskliga rättigheter ingår just rätten till en bostad.

Den rätten håller på att gå förlorad i ett Sverige där pensionärer numer är den nya gruppen hemlösa.

Att ha någonstans att bo är ett minimum i en rättsstat och i ett land som säger sig vara en välfärdsstat. Inte nog med att vi har en skriande bostadsbrist. De som har en lägenhet måste också gå omkring i oro för att deras lägenhet ska bli så dyr att de inte kan bo kvar.

2020-03-17 17:39:50 +0100

2020-03-17 09:26:10 +0100