Till: Regeringen och Socialdemokraterna

Sluta exportera vapen och annan krigsmateriel till Saudiarabien.

Kära Socialdemokraterna och kära regering, vägra vidare militärt samarbete med Saudiarabien när det nuvarande avtalet löper ut den 14 maj i vår.

Varför är det här viktigt?

Saudiarabien är en diktatur som använder sig av svenska vapen och krigsmateriel för att förtrycka sitt folk. Landets grymhet har världen nyligen sett prov på genom de brutala spöstraff som tilldelats en liberal regimkritiker och den halshuggning som utfördes mitt på öppen gata i Mecka mot en kvinna misstänkt för äktenskapsbrott.

Att bevilja en stat som denna att köpa krigsmateriel är detsamma som att välkomna den in i de internationella finrummen. Därmed försvinner också det internationella trycket för att landet ska vidta demokratiska reformer och istället ger man regimen legitimitet. För att Sverige ska kunna bidra till en demokratisk utveckling av Saudiarabien krävs alltså att vi slutar exportera krigsmateriel så fort som möjligt.

Statsminister Stefan Löfven har nyligen tvekat inför att beteckna Saudiarabien som en diktatur som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Syftet med detta kan inte vara annat än att öppna upp för ett nytt avtal om militärt samarbete när det gamla löper ut. Även Åsa Romson har tvekat att uttala sig alltför bestämt i förväg, innan de två regeringspartierna S och Mp har förhandlat om frågan. Mp:s linje är känd sedan tidigare- Sverige ska inte exportera vapen eller krigsmateriel till länder i krig eller diktaturer som använder dem mot sin egen befolkning. S däremot har länge haft en annan hållning i frågan- det var den Socialdemokratiska regeringen som 2005 skrev under avtalet med den Saudiske kronprinsen. Det är därför viktigt att S och regeringen pressas att uppfylla löftet i regeringsförklaringen om att skärpa reglerna för vapenexport till icke-demokratier, och att Saudiarabien omöjligt kan få ses som en lämplig handelspartner med vapen även i fortsättningen.

• Sverige ska inte sälja vapen till diktaturer och Saudiarabien är en diktatur.
  • Att försvara vapenindustrin med att de ger jobb håller inte. Investera samma kraft och summor som i vapenindustrin för att ta fram klimatsmartare energi och boenden så kommer det ge minst lika mycket jobb. Plus att vi slipper ha blod på våra händer.
  • Att påstå sig vara för alla människor lika värde, mänskliga fri och rättigheter och samtidigt sälja vapen avsedda för krig är ett hyckleri utan dess like. Detta är något jag försöker göra klart att jag absolut inte vill vara en del av.

2015-02-18 21:04:20 +0100

2015-02-09 08:13:24 +0100