Till: Kommunfullmäktige i Upplands-Bro
Stoppa försäljningen av Ekhammarskolan och Brohuset
Kommunfullmäktige behöver lägga ned förslaget om att sälja ut delar av Ekhammarskolan och Brohuset.
Initiativet till insamlingen är taget av mig som privatperson, jag har ingen politisk agenda utan vill bara visa att vi är många som opponerar oss emot förslaget.
Initiativet till insamlingen är taget av mig som privatperson, jag har ingen politisk agenda utan vill bara visa att vi är många som opponerar oss emot förslaget.
Varför är det viktigt?
Kommunens skolor, äldreboenden och andra viktiga verksamheter ska finnas kvar i kommunens egen kontroll – inte säljas ut till privata aktörer för att sedan hyras tillbaka till ökade kostnader. Erfarenheter från flera svenska kommuner visar att så kallade sale and lease back-affärer kan bli mycket dyra på sikt och leda till att kommunen tappar både handlingsfrihet och kontroll över sina egna lokaler.
Både Sveriges Kommuner och Regioner och Kommuninvest har varnat för riskerna med denna typ av upplägg. I många fall har det visat sig både tryggare och billigare för kommuner att själva äga sina fastigheter.
Det finns flera exempel där kommuner sålt ut lokaler för att sedan behöva hyra tillbaka dem till höga kostnader, bland annat i Härnösand, Nacka och Uppvidinge. Konsekvenserna har blivit ökade kostnader och minskad möjlighet att själva styra över viktiga samhällsfunktioner.
Om kommunfullmäktige driver igenom detta förslag riskerar kommunen att försvaga en redan ansträngd ekonomi och samtidigt göra sig mer beroende av privata fastighetsägare i framtiden.
Både Sveriges Kommuner och Regioner och Kommuninvest har varnat för riskerna med denna typ av upplägg. I många fall har det visat sig både tryggare och billigare för kommuner att själva äga sina fastigheter.
Det finns flera exempel där kommuner sålt ut lokaler för att sedan behöva hyra tillbaka dem till höga kostnader, bland annat i Härnösand, Nacka och Uppvidinge. Konsekvenserna har blivit ökade kostnader och minskad möjlighet att själva styra över viktiga samhällsfunktioner.
Om kommunfullmäktige driver igenom detta förslag riskerar kommunen att försvaga en redan ansträngd ekonomi och samtidigt göra sig mer beroende av privata fastighetsägare i framtiden.
Hur den kommer att överlämnas
Namninsamlingen kommer lämnas till kommunfullmäktig alternativt lämnas in som ett medborgarförslag till kommunen.
Ett delmål med namninsamlingen är att nå 3500 underskrifter för att kunna lämna in den vid kommunfullmäktiges samanträde den 10/6. Insamlingen kommer ligga kvar även efter detta datum tills sakfrågan är definitivt vunnen, eller förlorad.