Till: Försvarsminister Pål Jonson

Stoppa Sveriges inköp av israeliskt krigsmateriel!

Den senaste tidens eskalerande våld mot ockuperade Palestina har aktualiserat behovet av en konsekvent bojkott av Israel. Runtom i världen höjs kraven på bojkott och embargon för att pressa Israel att stoppa sin ockupationspolitik.

Sverige har också ett ansvar i konflikten. Försvarsmakten köpte förra året in en stor mängd militära radiosystem från Elbit Systems. Den svenska staten kan alltså ses som direkt skyldig till att stötta den israeliska krigsmaskinen. Därför vill vi att Sverige upphör med dessa inköp omgående.

Vapenindustrin har avgörande betydelse för den israeliska staten och krigsmateriel är en viktig exportvara för landet. Vapenindustrin har en närmast symbiotisk relation till den israeliska armén. Dels förser vapentillverkare Israels armé med medel för att döda civila palestinier och dels har den en avgörande inverkan på Israels förmåga att upprätthålla ockupationen.

Israels största vapentillverkare, Elbit Systems, är en världsledande utvecklare av drönare och övervakningsteknologi. Elbit Systems produkter används för att upprätthålla Israels kontroll över ockuperade Palestina och har därför en central funktion i Israels pågående krigsförbrytelser mot den palestinska civilbefolkningen.

Den internationella solidaritetsrörelsen har aktivt tagit ställning mot Israels olovliga annektering av Palestina. Protester mot vapenhandeln med Israel har genomförts i bland annat Italien och Sydafrika av hamnarbetare som strejkat från att lasta fartyg med vapen som skulle till Israel. Förhoppningsvis kommer vi inom den närmaste tiden se ännu fler sådana segrar mot den israeliska staten.

Vi som skriver under namninsamlingen vill skapa ett samhälle som utgår från det gemensamma – inte en värld av diskriminering, ockupation och krig.

Att stänga ned Elbit skulle innebära ett hårt slag mot apartheid och en seger för den globala kampen mot krig och militarisering. Därför är internationell bojkott av Elbit Systems ett utmärkt första steg mot fullständig bojkott av Israel.

Därför kräver vi svensk bojkott av Elbit Systems och stopp på all handel med militär utrustning mellan svenska staten och Israel. Skriv under om du vill att Sverige stoppar alla inköp av israelisk krigsmateriel!

2022-03-24 13:07:44 +0100

1,000 underskrifter nådda