Till: Migrationsverket

Stoppa utvisningarna till Afghanistan nu!

Stoppa tvångsutvisningarna till Afghanistan.

Vi har hört flyktingarnas egna berättelser om ett land utan hopp med ett korrupt rättssystem och stora brister i respekten för mänskliga rättigheter och där våldet och döden är ständigt närvarande.

Under 2017 har situationen i Afghanistan förvärrats ytterligare och både svenska Lifos (Center för landinformation och landanalys inom migrationsområdet) och FN har under våren och sommaren kommit med rapporter om att det nu, i och med att talibanerna åter är på offensiven och inte minst eftersom IS etablerat sig allt mer, i princip inte finns en enda provins som är säker i Afghanistan.

Med de hundratusentals afghaner som fördrivits internt i landet och de över 600 000 som återvänt från Pakistan och Iran, där de levt som flyktingar i årtionden, står Afghanistan också inför en veritabel systemkollaps och landets flyktingministrar har därför vädjat till Europa att stoppa utvisningarna.

Under de förhållanden som råder i Afghanistan är det omöjligt att skicka tillbaka de ungdomar som flytt därifrån! Det vore att skicka dem i döden!

Därför måste Migrationsverket genast stoppa tvångsutvisningarna till Afghanistan!

2017-08-14 12:17:25 +0200

2017-08-13 19:32:39 +0200