Till: Migrationsverket

Stoppa utvisningen av Saliha 11 år från Uppsala

Saliha 11 år är född och uppvuxen i Sverige. Nu ska hon utvisas till ett land hon helt saknar anknytning till, trots att det strider mot såväl barnkonventionen som Europakonventionen! Saliha och hennes syskon har levt hela sina liv i Sverige och kan inte straffas för val de aldrig gjort. Stoppa utvisningen nu! Låt barnen stanna i Sverige tillsammans med deras mamma. Mamman är sjuk och behöver få den vård som krävs. Stoppa utvisningen nu!

Barn som är födda och uppvuxna i Sverige kan inte skickas till ett land de helt saknar anknytning till. Barnets rättigheter måste respekteras! Saliha och hennes syskon har levt hela sina liv här och måste få stanna i det enda land de någonsin varit i. Det är här de har vuxit upp, gått i skolan och har sina vänner och hela sitt sammanhang.

För mer info om Saliha och hennes situation, sök på Saliha+UNT och Saliha+ETC.

Kort bakgrund: Salihas mamma Zulfia lämnade Uzbekistan för 13 år sedan. Alla barnen är födda och uppvuxna i Sverige och har aldrig varit någon annan stans. I Uzbekistan saknar familjen ett tryggt nätverk och de riskerar förföljelse och övergrepp. Låt barnen o deras mamma stanna i Sverige!

Hur den kommer att överlämnas

Genom mejl till Migrationsverkets generaldirektör.

Uppsala, Sverige

2022-03-12 12:14:07 +0100