Till: Ulf Kristersson

Sveriges regering måste ta ställning för nödhjälp

Rädda Barnen uppskattar att en miljon barn är fast i Gaza, utan tillgång till el eller sjukvård (https://edition.cnn.com/2023/10/24/middleeast/israel-hamas-gaza-war-tuesday-intl-hnk/index.html). Konvojer förbered i Rafah, men få lastbilar tillåts passera gränsen. Israels blockad innebär ett enormt lidande för civilbefolkningen, såväl som för den kidnappade israeliska gisslan. Sverige bör snarast uppmana Israel att öppna upp för humanitär hjälp.

Vi som svenskar har ett ansvar att göra våra röster hörda. I en allt mer polariserad debatt tappas de viktiga sakfrågorna lätt bort, och politiker viker sig för en stark opinion. Låt oss skapa en stark, humanitär opinion.
Frågan om humanitär hjälp är inte kontroversiell, den kräver inget ställningstagande mellan de stridande parterna. Samtidigt ser vi en situation som kan urarta i folkmord. Låt Sverige tydligt ta ställning för humanitära insatser!

2023-11-12 23:57:35 +0100

2023-10-26 12:29:10 +0200

TACK till alla som tar sig tid att skriva under! Nu ber jag att vi sprider detta vidare så att vi visar Sveriges regering att svenskarna inte accepterar att Sverige lamt står vid sidan och låter folkrättsbrott ske.

2023-10-25 00:00:45 +0200

2023-10-24 22:50:50 +0200