Till: Miljö- och jordbruksutskottet i riksdagen

Ta ansvar för sommarkatterna!

De som bevisligen lämnar en sommarkatt övergiven och åker hem till stan efter att ha matat och vant en liten oskyldig kattunge vid att bli omhändertagen skall beläggas med ett kännbart straff och få betala för en omplacering av katten eller för ett katthem!

Men katthemmen dignar ju redan av hemlösa katter pga ansvarslösa människors grymma beteende så de borde få en kännbar straffavgift som skall bidra till att finansiera av flera katthem!

De ännu ofta små kattungarna lider och dör i många fall när de överges efter att ha fått både mat och närhet av människor! Detta är både otroligt grymt och ovärdigt! Andra djurägare som vansköter sina djur får straff och djurförbud och det borde gälla även för dessa "tillfälliga" kattägare!

Sverige borde inte tillåta ett djurplågeri av detta slag - jag skäms över att vara människa när det blir höst och vinter och de små stackarna fryser och svälter utomhus helt lämnade åt sitt eget öde! Och vad är det för beteende vi lär ut till våra barn genom att låta dem gosa med en liten söt kattunge som sedan inte får följa med hem efter sommaren?

2019-01-02 19:45:07 +0100

2017-02-17 10:21:37 +0100