Till: Politiker

Tack brev till Mattias Liedholm

Tackbrev skickats till berörd person.

Detta har hänt:

Kommunfullmäktige i Skurups kommun beslöt att införa slöjförbud i skolor för elever och personal.

Mattias Liedholm, tidigare rektor på Prästamosseskolan i Skurup, har den senaste tiden fått ta emot mängder med hat och hot.

Orsaken är att han varit öppen med att han inte tänker implementera slöjförbudet på skolan. Han menar att det vore lagbrott.

Förhindra att slöjförbudet sprider sig till fler kommuner

Hej Mattias,

Många svenska muslimer har följt händelserna i Skurup och vi vill med det här brevet tacka dig för att du gått emot beslutet att införa slöjförbudet på Prästamosseskolan. Ditt ställningstagande har tydligt markerat att vi i Sverige måste skydda vår demokrati och frihet och fortsätta vara ett föregångsland när det kommer till att värna om människors grundläggande rättigheter.

Vi är även bekymrade över att kommunens skol- och utbildningsförvaltning inte vågat ange den verkliga orsaken till din avstängning utan istället valt att ge ut lögner. Detta tyder på att kommunen inte kan försvara sitt motiv och det är därför beklagligt att du fått lämna din rektorstjänst. Det måste framöver ske ett förebyggande arbete i syfte att förhindra en spridning av liknande fall till andra delar av landet. Vårt förslag är att kontakta politiska parti som är emot slöjförbudet för att tillsammans arbeta emot att liknande förbud införs på fler skolor. Med dessa insatser bidrar vi även till att stoppa den ökande polariseringen i samhället. Polarisering medför flera allvarliga konsekvenser som ökad segregation, kriminalitet och diskriminering på skolor och arbetsplatser.

Vi hoppas innerligt att du hittar ett nytt uppdrag där du får möjligheten att fortsätta arbetet med att utveckla den svenska skolan.

2020-07-02 10:25:20 +0200

Namninsamlingen är en framgång med 1,622 underskrifter