Till: Folkhälsomyndigheten

Testa mera!

Följ WHO:s uppmaning!
Gör fler Coronatester. Inte färre!
Så här skriver 1177 gäller inom Region Stockholm: Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas framöver.
Helt fel väg att gå för att stoppa spridningen.

De länder som trots närheten till Kina lyckas begränsa spridningen genom att:
1) massiv testning
2) isolera infekterade
3) spåra deras kontakter
4) Förbjuda folksamlingar
"vi måste fokusera på de tio procenten som verkligen behöver sjukvård" säger Tegnell på Folkhälsomyndigheten. De som inte är på sjukhus eller tillhör en riskgrupp kommer inte att testas har Folkhälsomyndigheten beslutat.
De gamla och sjuka som man säger sig värna har inget att vinna på en den okontrollerade spridning detta beslut kommer att leda till.
Hur många vill vi att 10 procent ska vara? Idag 14 mars är 10 % 62 personer av ca 620 smittade.
Om man följer WHO:s uppmaning omedelbart kanske antalet smittade kan stanna vid 2.000 personer. Vid den fria spridningen som blir följden av Folkhälsomyndighetens beslut kan vi befara mer än 20.000 smittade. Då är det inte 200 som verkligen behöver sjukvård, då är det mer än 2.000 som verkligen behöver sjukvård.

2024-02-15 22:23:50 +0100