Till: 1177.se, ansvariga inom sjukvården och politiker.

Uretritinfo nu!

Kära ansvariga inom sjukvård, sjukvårdsinformation och sjukvårdspolitiken,

Vi kräver att information kommer upp om uretrit, såväl bakteriell som icke-bakteriell, på 1177 samt att anställda inom sjukvården informeras och utbildas inom denna sjukdom som så många lider av. Idag möts många av misstro och blir felbehandlade. Det måste få ett stopp och vi tror att information till både patienter och sjukvårdspersonal är rätt väg att gå.

Jag som har startat "Uretritinfo nu!" heter Emma och är grundare av I Heat You. Jag sökte hjälp hos sjukvården i 15 år för vad jag, och de, trodde var återkommande urinvägsinfektioner. Eftersom jag aldrig hade några bakterier i urinen blev jag ofta misstrodd och ifrågasatt om jag verkligen kunde ha ont. Trots att jag många gånger hade så ont så jag inte kunde gå, inte kunde leka med min son på golvet eftersom kyla triggar mina problem och var tvungen att kissa flera gånger i timmen.

Jag fick också, trots saknaden av bakterier, oftast en antibiotikakur med mig hem. Något som varken är bra för min kropp, miljön eller antibiotikaresistensen.

När jag tillslut hittade rätt läkare, Roland Alvarsson, såg han direkt på ett uldtraljud att jag hade flagor i urinen. Ett säkert tecken på uretrit. Genom att få en diagnos kunde jag förstå vad som var fel och hur jag kunde linda problem samt jobba preventivt med värme. Sen dess har jag sällan haft några problem.

Min historia är jag långt ifrån ensam om. Sen jag började skriva och informera om uretrit har jag fått mail, samtal och meddelanden från kvinnor med liknande eller värre historier.

Enligt Roland så är det ungefär 500 000 kvinnor i Sverige som lider av uretrit. En halv miljon. För att dessa ska få hjälp måste vi börja ha tillgänglig information för drabbade och kunskap inom vården. Och det nu.

• Jag har uretrit sedan 23 år tillbaka och har inte fått någon ordentlig behandling under dessa år. Finns inget intresse från vården att hjälpa mig. Jag är idag 73 år och uretriten har förstört mitt liv. Kan inte leva ett normalt liv. Har själv försökt på olika sätt men ingenting har hjälpt mig. Det är sorgligt att det inte har hänt något sedan jag började söka för 23 år sedan. Jag har slutat att hoppas på hjälp.
  • Har sökt hjälp i flera år för uretrit. svårt att få hjälp.
  • För två år sedan opererade de bort en njure och alla mina besvär skulle vara borta (njuren var underutvecklad och fungerade inte alls). Har sedan dess haft återkommande uvi men läkarna är förbryllade. Jag har inga bakterier i urinen men alla symptom. Har ätit kur efter kur med penicillin och de hjälper inte. Har flagor i urinen och det svider och gör ont upp i urinblåsan när jag kissar. Får ofta springa på toaletten. Idag läste jag artikeln om bl.a. Emma i M-magasin och fick en aha upplevelse!

2020-12-03 16:51:06 +0100

2019-11-10 10:29:02 +0100