Till: Vi vill uppmärksamma den svenska allmänheten och Ann Christin Linde, Sveriges utrikesminister.

Uttalande /FÖR VENEZUELAS RÄTT ATT BESTÄMMA ÖVER SIN EGEN FRAMTID

Vi protesterar mot USAs interventionistiska och antidemokratiska planer och EUs utrikeschefs oacceptabla uttalande till stöd för USAs planer, utan att kritisera dess krigiska strategi. Med sådan underdånig politik bidrar EU till omfattande destabilisering och kanske krig för hela Karibien och Sydamerika. Venezuela är inte USAs koloni, det är en fri och suverän stat som har genomlevt imperiets och dess allierades terror.

Vi, aktivister i sociala, politiska och solidaritetsorganisationer vill uppmärksamma den svenska allmänheten på den överhängande faran av att USA ska anfalla Venezuela militärt, mitt i det farliga läge som redan råder på grund av en dödlig pandemi, som drabbar hela mänskligheten. Att ingen ska få tvinga på Venezuela och Sydamerika krig i pandemins skugga. USAs regering har genom statssekreteraren Mike Pompeo den 17 mars offentligt utlovat en riklig belöning till den som infångar president Nicolás Maduro, och dessutom uttalat USAs avsikt att med militärt anfall tvinga på Venezuela en ”demokratisk övergångsregering” som de gjorde med Panama (20 december 1989). Dessa avsikter strider mot staternas rätt till självbestämmande, suveränitet och frihet från utländska krafters inblandning.
För närvarande blockerar USAs krigsfartyg sjöfarten i Karibien och längs Sydamerikas kuster. USAs regering uppmanar till att bilda en regering i Venezuela för en så kallad ”demokratisk övergång”, som ska göra sig av med president Nicolas Maduro och även den självutnämnde Guaidó, och kalla till val inom ett år. Mot löfte från USA att häva sin utsvältningsblockad som stoppar Venezuelas handel med omvärlden.
USAs strategi är att nu anfalla Venezuela militärt efter att under flera år ha uppviglat till terroristaktioner i landet, lagt beslag på Venezuelas tillgångar i utlandet, stött ett misslyckat statskuppsförsök mot det venezolanska folkets demokratiskt valda regering, drivit en utsvältningsblockad mot folket, men misslyckats.
Det pågår samtal mellan regeringen och oppositionen för att samordna krafterna för att bekämpa Coronaviruset och hitta en lösning på den politiska krisen. Ledande oppositionspolitiker fördömer också hoten från USA.
Andra folk på vårt jordklot har redan historiska, tragiska erfarenheter av förtryck, död och krig när USAs regering kommer med sin fantasidemokrati, som bara för med sig olycka för folken
Venezuela behöver stöd för att uppnå fred, utveckling och ett slut på USAs utsvältningsblockad, Venezuela har rätt till självbestämmande och suveränitet, varken konfrontation eller utländsk militär invasion av ännu en fri och demokratiskt stat.
Vi går inte med på att krigisk och omänsklig politik ska vara vår demokratis logik.
För Venezuelas rätt att bestämma sitt eget öde!
NEJ TILL USAS KRIG!

Eva Björklund, Agneta Norberg m.fl Sveriges Fredsråd
Maria Lupe Díaz, Rolando Zanzi, Oto Higuita, Jan Strömdahl, Gilda Cordova, Rosalia Sanles, Vania Ramirez, Aliro Cerda m.fl, Svensk-Kubanska Föreningen Sthlm,
Ruth Cartaya, Francisco Contreras, Martin Lööf m.fl, Venezuelanätverket