Till: Stockholms Kommun

Ändra namnet på gatan där Israels ambassad finns till PALESTINAGATAN

Tusentals har mist livet på grund av grymheterna och folkmordsmassakrerna i Palestina. Detta är en djupt personlig fråga för mig och många andra som har varit med om eller upplevt dessa fasor. Vi tror att att döpa om gatan där den israeliska ambassaden ligger till "Palestinagatan" skulle vara en liten men betydelsefull gest av solidaritet med det palestinska folket.

Denna handling kommer inte bara att symbolisera vårt stöd för palestinier utan också tjäna som en ständig påminnelse om deras kamp, precis utanför dörren till dem som behöver påminnas mest - Israels ambassad. Det är viktigt att notera att detta inte är en isolerad idé; städer runt om i världen har döpt om gator framför ambassader till politiska uttalanden tidigare.

1984 döpte New York City om en del av 43rd street där Sydafrikas konsulat låg till "Nelson and Winnie Mandela Corner", i protest mot apartheid (källa: New York Times). På liknande sätt har Washington D.C. ett "Boris Nemtsov Plaza" framför ryska ambassaden, uppkallat efter en oppositionspolitiker som mördades nära Kreml (källa: NPR).

Vi hoppas att vi genom att döpa om denna gata kan bidra till att öka medvetenheten om vad som händer i Palestina och stå upp mot kränkningar av mänskliga rättigheter. Vänligen underteckna denna upprop om du tror på rättvisa och solidaritet med palestinier.

Ni har precis ändrat namnet på gatan där den Ryska ambassaden finns till Ukrainagatan så vi förväntar oss från er att acceptera ändringen av namnet på gatan där Israels ambassad finns i Stockholm till Palestinagatan. Man ska inte skilja mellan folk och folk. Ni har varit mänskliga för Ukraina så var gärna mänskliga för Palestina också.

Vi kräver att namnet ändras på gatan där Israels ambassad ligger i Stockholm, från Strandvägen 58, 115 23 Stockholm till: Palestinagatan 58, 115 23 Stockholm.

2023-12-09 23:29:01 +0100

2023-11-06 14:50:21 +0100