Till: Ägarna av restaurangen ChouChou

Stoppa utnyttjandet av migrantarbetare på ChouChou

Så skriver Arbetaren om lösningen på konflikten som uppnåddes häromdagen. Med det klartecknet från Stockholms LS av SAC drar vi tillbaka namninsamlingen. Vi tackar er alla som skrivit under och som delat namninsamlingen. Hälsningar från initiativtagarna Isak och Samuel

Läs mer på https://www.arbetaren.se/2024/04/24/efter-blockaden-veganska-lyxkrogen-tvingas-betala-hundratusentals-kronor/

Vi som skriver under det här har valt att äta helt eller övervägande vegetabiliskt. Skälen är olika, men centralt är skapandet av en bättre värld. En viktig del av att få folk att äta mer vegetabiliskt är bra restauranger, och där har restaurangen ChouChou varit en viktig del. På så sätt bidrar maten och våra matvanor till en hållbar värld.

Men en sådan värld kan inte byggas på ryggarna av exploaterade migrantarbetare. Därför läser vi med chock och besvikelse Arbetarens granskning av restaurangen ChouChou, som drivs av krogprofilen Robert Hållstrand samt vegankändisen Gustav Johansson. Där framkommer att "papperslösa migrantarbetare har under lång tid utnyttjats och arbetat under slavliknande villkor", att de arbetat till låga löner, dygnslånga pass och att det finns sexsiffriga löneskulder till arbetarna.

Innan vi går tillbaka till ChouChou kräver vi att:
- restaurangen löser de löneskulder och eventuella övriga brister Stockholms LS av SAC krävt åtgärdas
- restaurangen garanterar att löner till de anställda i framtiden betalas ut i tid
- rimliga - enligt t ex kollektivavtal - och lika villkor gäller alla restaurangens arbetare, papperslösa eller ej

Läs Arbetarens granskning på https://www.arbetaren.se/2024/04/08/vegansk-lyxkrog-pa-stureplan-utnyttjade-migrantarbetare-nu-slar-facket-tillbaka/

Bilden kommer från Arbetaren och är tagen av Stockholms LS av SAC.

Som Stockholms LS av SAC och Solidariska Byggare visat är exploateringen av migrantarbetare ett svårt problem som växer namn. Dels är villkoren överlag hemska och dels är praktiken att vägra betala ut löner för arbetad tid till migrantarbetare utbredd. Migrantarbetare måste få samma villkor som sina kollegor. Dels för sin egen skull, och dels för att om vi accepterar fifflet med migrantarbetare kommer det sprida sig till arbetsmarknaden i övrigt.

Hur den kommer att överlämnas

Den 21 söndag stänger vi namninsamlingen. Om Stockholms LS fortfarande inte har fått in löneskulderna lämnar vi över namninsamlingen till restaurangen. Vi ska också höra med tidningar om publicering vid det datumet.

Stockholm, Sverige

2024-04-25 11:26:56 +0200

Namninsamlingen är en framgång med 110 underskrifter

2024-04-25 07:14:05 +0200