Till: Göteborgs politiker M, L, D, KD och C, som står bakom utförsäljningen

Bevara Göteborgs hyresrätter

Utförsäljningen av hyresrätter innebär många drabbade, och vinnare är varken de befintliga hyresgästerna eller de som står utan bostad.
Människor mister viktiga nätverk, skiljs från vänner, släkt och grannar och tillvaron slås i spillror när våra hem blir till en handelsvara. Det som byggs nytt, är bostadsrätter och hyresrätter som för dyra för de flesta, och för de unga som flyttar hemifrån första gången. Det som efterfrågas är billiga hyresrätter, och det är just dessa som avskaffas om vi inte stoppar det nu. Låt oss inte sälja ett rättvist fungerande bostadssystem för en engångssumma!

Den här namninsamlingen är ett tillfälle för alla oss i Göteborg att berätta för politikerna att våra hem borde vara en mänsklig rättighet, och inte ett föremål för finansspekulation. I Stockholm, där utförsäljningen redan skett beskrivs bostadsmarknaden som ett sammelsurium av skräck, i en artikel, med oseriösa bolag som köpt upp fastigheter*. Låt inte detta bli verklighet i Göteborg! Oavsett om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt, behöver hyresrätten finnas för oss som lever nu, och de som kommer efter oss. Det är ett arv från tidigare generationer, och något att bevara för nästa.

Här finns lite mer att läsa för den som vill fördjupa sig:

Nätverket Stoppa Ombildningarna vill ge en annan bild än den från mäklare och konsulter, och skriver tänkvärt:

”Många år av eftersatt underhåll och ett fastighetsbestånd där stammarna behöver renoveras innebär omfattande och kostsamma ingrepp för en nybildad förening. När priserna faller och räntan går upp riskerar vi många personliga tragedier, precis som i 90-talets Göteborg. /…/ De privata fastighetsägarna har också pekat på problemet med att kriminella ligor kan köpa in sig och ta över ett område, vilket skett i bland annat Malmö.”

Moderaterna vill pusha på utförsäljningen genom att skicka konsulter som knackar dörr.
Jonas Attenius (S), tycker att det är problematiskt, och beskriver det så här:

”– Det kan vara så att man försöker lura hyresgäster. Man knackar dörr och försöker skapa ett tryck i frågan. Det kan vara väldigt stressande. Det har till och med hänt att man infiltrerat köp.”

(https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/fr%C3%A5gan-om-ombildningar-orsakar-ny-politisk-strid-i-g%C3%B6teborg-1.64536143)

Varje underskrift är viktig, och ett steg närmare en stark, gemensam röst.
Skriv under för att bevara hyresrätterna och dela gärna med fler som bor i Göteborg, och som kan tänkas vara berörda av utförsäljningen.

*Internationalen 5/2022

Göteborg, Sverige